Saimaan ammattikorkeakoulu ja Lahden ammattikorkeakoulu (LAMK) ovat valinneet uudet hallituksensa osakkeenomistajien yksimielisillä päätöksillä. Hallitusten valinta saattaa päätökseen Lappeenrannan teknillisen yliopiston (Lappeenranta University of Technology, LUT) ja ammattikorkeakoulujen LUT-korkeakoulut-konsernin juridisen muodostamisen.

Molempien ammattikorkeakoulujen hallitukset koostuvat kahdeksasta jäsenestä. Näistä kaksi on valittu ammattikorkeakouluyhteisöstä, kaksi elinkeinoelämästä, yksi ammattikorkeakoulun aikaisemmista omistajista ja kolme Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta. Molempien amk:iden hallitusten puheenjohtajana toimii rehtori Juha-Matti Saksa.

Saimaan ammattikorkeakoulu Oy:n hallitukseen valittiin: sairaalaneuvos, toimitusjohtaja Pentti Itkonen, Eksote; toimitusjohtaja Mervi Sillanpää-Jaatinen, Etelä-Karjalan Osuuskauppa; kaupunginjohtaja Kimmo Jarva, Lappeenrannan kaupunki; provost Liisa-Maija Sainio, LUT, ja päälakimies Riikka Sund, LUT. Lisäksi hallituksessa jatkavat henkilöstöjäsen lehtori Jarmo Kemppinen ja opiskelijajäsen Eero Turkulainen.

”Olemme tehneet vuosia hyvää yhteistyötä niin Saimaan ammattikorkeakoulun kuin yliopiston kanssa ja hallitustyöskentelyn myötä tämä yhteistyö vain tiivistyy tulevaisuudessa”, sanoo Eksoten toimitusjohtaja Pentti Itkonen.

Lahden ammattikorkeakoulu Oy:n hallitukseen valittiin: hallituksen puheenjohtaja Pär-Gustaf Relander, Polttimo Oy; muotoilujohtaja Timo Tiainen, Kone Oyj; kaupunkineuvos Kari Salmi; provost Liisa-Maija Sainio, LUT, ja päälakimies Riikka Sund, LUT. Lisäksi osakkeenomistajien yksimielisellä päätöksellä vahvistettiin Sanna-Maria Mäkisen valinta uudeksi opiskelijajäseneksi. Hallituksessa jatkaa LAMK:n henkilöstöjäsen, projektipäällikkö Miika Kuusisto.

”Olen otettu hallitusjäsenyydestä ja erittäin mielelläni mukana aikana, jolloin koulutus on murroksessa, ja korkeakoulut ja elinkeinoelämä etsivät uutta tapaa toimia yhdessä. Olen vakuuttunut siitä, että nyt muodostettava yhteistyömalli on hyvä tapa ottaa elinkeinoelämä aidosti mukaan edistämään nuorten tulevaisuutta ja työelämätaitoja”, sanoo Polttimo Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pär-Gustaf Relander.

Valinnat noudattavat AMK-lakia, joka edellyttää, että hallituksessa on 7–9 jäsentä, he edustavat monipuolisesti yhteiskuntaelämän ja ammattikorkeakoulun tehtäviin liittyvää asiantuntemusta, heillä on työ- ja elinkeinoelämän käytännön kokemusta ja tuntemusta, ja kokoonpanossa on yksi opiskelijajäsen ja yksi henkilöstöjäsen ammattikorkeakouluyhteisöstä.

Hallitusten valintojen myötä LUT-korkeakoulut-konsernin juridinen muodostaminen on valmis. LUT omistaa konsernissa kaikki ammattikorkeakoulujen osakkeet, ja amk:t ovat sen tytäryhtiöitä. Kaikki korkeakoulut toimivat edelleen autonomisesti, eivätkä siis yhdisty.

LUT johtaa korkeakouluverkostoa kansainvälisen mallin mukaisesti. LUT yliopistona tekee akateemista tutkimusta ja antaa tieteelliseen tutkimukseen perustuvaa ylintä koulutusta. LAMK ja Saimaan ammattikorkeakoulu puolestaan antavat työelämälähtöistä koulutusta sekä tekevät soveltavaa tutkimus- kehitys- ja innovaatiotoimintaa sekä taiteellista toimintaa.