Imatran ja Lappeenrannan alueen suurkeittiö- ja ravintolayritysten esimiehet suhtautuvat ammatillisen koulutukseen reformiin pienellä varauksella mutta myönteisesti. Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijat Marju Riikonen ja Ulla Siik selvittivät esimiesten suhtautumista ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyössään.

Selvityksen mukaan työelämän edustajat tunsivat uudistuksen sisällön ja sen vaikutukset opiskelijoihin melko heikosti. He ovat kuitenkin valmiita sitoutumaan opiskelijoiden koulutukseen mutta toivovat, että työssäoppimaan tulevilla opiskelijoilla alan perustaidot olisi hankittu koulussa. Työssäoppimisen lisääntymistä pidetään yleensä ottaen hyvänä, sillä sen nähdään helpottavan uusien työntekijöiden rekrytointia. Työelämän edustajat toivovat myös yhteistyön oppilaitosten kanssa lisääntyvän.

Toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformi astui voimaan 1.1.2018. Reformi uudistaa ammatillisen koulutuksen rahoituksen, ohjauksen, toimintaprosessit, tutkintojärjestelmän ja koulutuksen perusrakenteita. Työpaikoilla tapahtuvaa koulutusta lisätään ja työpaikkojen rooli opiskelijoiden kouluttamisessa kasvaa.

Riikosen ja Siikin opinnäytetyö Mitä ammatillisen koulutuksen rakennemuutos merkitsee suurkeittiö- ja ravintolayrityksille on ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyö Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelmasta. Opinnäytetyön ohjasi lehtori Jukka Sirkiä ja se on hyväksytty Saimaan ammattikorkeakoulussa joulukuussa 2017. Työ löytyy Theseus-tietokannasta.