LUT-korkeakoulujen Lappeenrannan kampuksen eli Lappeenrannan teknillisen yliopiston (Lappeenranta University of Technology, LUT) ja Saimaan ammattikorkeakoulun tukipalveluiden tuottaminen on nyt keskitetty LUT:hen.

Käytännössä Saimaan ammattikorkeakoulun tukipalvelut siirtyivät 29.1.2018 alkaen LUT:hen. Tämä merkitsee, että Saimaan ammattikorkeakoulusta on siirtynyt 54 henkilöä vanhoina työntekijöinä yliopiston palvelukseen.

LUT:n tukipalveluissa työskentelee entuudestaan yhteensä 206 ihmistä. Lahden kampuksella LUT-korkeakouluilla on omat tukipalvelunsa, jotka tuottavat kolme LUT:n ja 123 LAMK:n tukipalvelutyöntekijää.

LUT:n ja Saimaan ammattikorkeakoulun hallitukset hyväksyivät tukipalveluliiketoiminnan liikkeenluovutuksen sekä tukipalveluiden tuottamisen palvelusopimuksen viime vuoden joulukuussa.

Muutos liittyy LUT:n, Saimaan ja Lahden (LAMK) ammattikorkeakoulujen muodostamaan uuteen korkeakoulukonsernikokonaisuuteen, josta käytetään nimitystä LUT-korkeakoulut (LUT Group). Omistusrakenteessa ammattikorkeakoulut ovat LUT:n tytäryhtiöitä, ja kansainvälisen mallin mukaisesti yliopisto johtaa korkeakoulukeskittymää.

Perusajatuksena on, että Lappeenrannan kampuksella LUT tuottaa jatkossa kaikki Saimaan ammattikorkeakoulun tarvitsemat tukipalvelut. Saimaan ammattikorkeakoulu siis ostaa tarvitsemansa tukipalvelut LUT:ltä.

Tukipalvelut on jatkossa jaettu viiteen eri kokonaisuuteen, jotka ovat opintopalvelut, tutkimuksen palvelut, oppimis- ja tilapalvelut, hr- ja talouspalvelut sekä johtamisen palvelut. Näiden alle on tulossa omat tiiminsä.

”Tukipalveluiden järjestäminen yhdessä organisaatiossa tuo synergiahyötyjä. Toivotamme saimaalaiset lämpimästi tervetulleiksi yliopistoyhteisöömme. Yhteistyötä tekemällä asemamme Suomen korkeakoulukentässä vahvistuu. Kaikkia LUT-korkeakouluja hyödyttävää yhteistyötä voidaan tehdä varsinkin kansainvälisessä opiskelijarekrytoinnissa ja koulutusviennissä sekä yritysyhteistyössä”, LUT:n rehtori Juha-Matti Saksa sanoo.

”Tämä on iso ja historiallinen muutos Saimaan ammattikorkeakoululle mutta olemme kaikki hyvässä hengessä sitoutuneita yhteiseen tekemiseen. Helmikuun aikana teemme tilasuunnitelmia ja selvitämme tukipalveluiden henkilöiden tehtävän, tarkoituksen ja prioriteetin mukaan, tapahtuuko siirtymistä myös fyysisesti ja miten se tehdään”, Saimaan ammattikorkeakoulun rehtori Anneli Pirttilä toteaa.