Saimaan ammattikorkeakoulun kielikeskuksen johtajaksi on valittu KTT Merja Karppinen.

Karppinen on työskennellyt aikaisemmin mm. luennoitsijana ja tutkijana Helsingin kauppakorkeakoulussa ja kansainvälisen liiketoiminnan professorina (va) Vaasan yliopistossa. Hän on toiminut vierailevana luennoitsijana useissa ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa Suomessa ja ulkomailla. Hän on myös työskennellyt johtotehtävissä Suomessa ja suomalaisissa organisaatioissa Japanissa sekä tehnyt läheistä yhteistyötä suomalaisten yritysten liiketoiminnan kehittämiseksi Aasiassa.

Parhaillaan hän työskentelee yliopettajana Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opettajakorkeakoulussa.

Karppisella on vankka kansainvälinen kokemus erilaisista opetus- ja johtotehtävistä. Hän on myös ollut mukana kehittämässä uudenlaisia pedagogisia innovaatioita.

”Koen, että kielikeskuksen johtajana pääsen todella käyttämään kokemustani ja osaamistani parhaalla mahdollisella tavalla.”

Saimaan ammattikorkeakoulun kielikeskus järjestää kieli- ja kulttuuriopetusta Saimaan ammattikorkeakoulun ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston (Lappeenranta University of Technology, LUT) opiskelijoille. Kahden korkeakoulun yhteinen kielikeskus on Karppiselle luonnollinen kokonaisuus.

”Yliopiston ja ammattikorkeakoulun yhteistyö on minulle tuttua. Odotan todella sitä, että pääsen työskentelemään kielikeskuksen asiantuntijoiden kanssa. Voimme yhdessä kehittää yhteistyötä niin, että se tukee sekä ammattikorkeakoulun että yliopiston toimintaa. Kielikeskuksella on hyvät resurssit ja määritellyt tavoitteet, nyt työskentelemme yhdessä niiden tavoitteiden saavuttamiseksi.”

Mukanaan Lappeenrantaan Karppinen aikoo tuoda vahvaa Aasia-osaamistaan.

”Mielestäni jokaisen yleissivistykseen kuuluu tietynlainen Aasia-lukutaito. Se ei tarkoita sitä, että täytyy osata sujuvasti aasialaisia kieliä, mutta esimerkiksi jollain tasolla tunnistaa ne kielet ja ymmärtää, kuinka ne vaikuttavat ajatteluun. Tätä kieli- ja kulttuuritietoisuutta haluan tuoda myös kielikeskukseen.”

Karppisen oma kielitaito on laaja: hän puhuu sujuvasti englantia, ruotsia ja japania, hyvin saksaa sekä tyydyttävästi ranskaa ja norjaa. Lisäksi hän taitaa Maya-hieroglyfien perusteet.

Työtehtävät kielikeskuksen johtajana alkavat 1.8. Kesän aikana Karppisella ja hänen miehellään on edessä muutto Etelä-Karjalaan.

”Tämä on minulle kotiinpaluu. Äitini suku on kotoisin Imatralta ja olen kirjoittanut ylioppilaaksi Imatrankosken lukiosta. Lappeenranta on minulle tuttu kaupunki jo lukioaikojen matematiikan kesäkursseilta ja olen opettanut LUT:ssa kymmenen vuoden ajan kulttuurienvälistä kohtaamista kesäohjelmassa. Meillä on kesäpaikka Mietinsaaressa, jossa olen viettänyt aikaa pienestä pitäen. Olen todella innoissani tästä mahdollisuudesta muuttaa Etelä-Karjalaan.”

Kielikeskuksen nykyinen johtaja Vuokko Paakkonen jää eläkkeelle kesällä. Saimaan ammattikorkeakoulun hallitus päätti Karppisen valinnasta kokouksessaan tänään maanantaina.

Yhteydenotot Merja Karppiseen tiedottaja Jonna Mielonen-Jumiskon kautta: 040 630 0212, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Kuva: Merja Karppinen

Merja Karppinen