Skinnarilan kampuksella vietetään torstaina 19.4. StarT- ja robotiikkaturnausta. Tapahtuma kokoaa kampusalueelle satoja lapsia ja nuoria kisailemaan luonnontieteisiin, matematiikkaan, tekniikkaan ja robotiikkaan liittyvissä aiheissa.

StarT-festari on LUMA-keskus Saimaan järjestämä aluekilpailu. Kilpailuun osallistuvat tiimit ovat toteuttaneet luonnontieteisiin, matematiikkaan tai tekniikkaan liittyviä kokeilevia ja oppiainerajat ylittäviä oppimisprojekteja, joita he esittelevät festareilla. Opettajat esittelevät samassa yhteydessä opetukseen liittyviä hyviä käytänteitä.

Joukkueita saapuu Skinnarilaan Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon alueelta. Päivän aikana tuomaristo valitsee eri ikäsarjojen parhaat projektit, jotka palkitaan aihepiiriin liittyvin palkinnoin. Myös opettajien hyviä käytänteitä palkitaan.  Osa projekteista on osallistunut myös StarT:n kansalliseen tai kansainväliseen sarjaan, jonka tulokset selviävät kesäkuussa valtakunnallisilla LUMA-päivillä Tampereella.

Robotiikkaturnaus järjestetään torstaina samaan aikaan StarT-aluefestareiden kanssa. Kilpailijat kisaavat neljässä lajissa: XSumo, freestyle sekä tanssi/teatteri. Sarjojen voittajat pääsevät kilpailemaan toukokuussa valtakunnalliseen Innokas-kilpailuun Tampereelle. Robotiikkaturnauksen järjestää Saimaan Mediakeskus yhteistyössä Innokas-verkoston kanssa.

StarT-festarit järjestetään Lappeenrannan teknillisen yliopiston (Lappeenranta University of Technology, LUT) monitoimisalissa torstaina 19.4. klo 8.30–16. Robotiikkaturnaus järjestetään samaan aikaan Saimaan ammattikorkeakoulun liikuntasalissa sekä sen läheisyydessä olevissa opetustiloissa. Käynti molempiin tapahtumiin tapahtuu Saimaan ammattikorkeakoulun Skinnarilan kampuksen pääaulan kautta (Skinnarilankatu 36, Lappeenranta).

Media on tervetullut seuraamaan tapahtumia. Jos mahdollista, pyydämme ilmoittamaan saapumisesta etukäteen tiedottaja Jonna Mielonen-Jumiskolle: 040 630 0212, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.. Tarkka ohjelma sekä lisätietoja tapahtumasta löytyy täältä.

Lisätietoja StarT-festareista:

Lisätietoja Robotiikkaturnauksesta: