Saimaan ammattikorkeakoulussa on kehitetty älykäs tapa mitata ravintolassa syntyvän biojätteen määrää.

Ruokajätteen vähentäminen ja seuranta ravintoloissa ovat tällä hetkellä maailmanlaajuisia haasteita. Ongelmien ratkaisu vaatii toimia tuotanto- ja jakeluketjun kaikilta toimijoilta.

Asiakkaiden kohdalla ongelma on usein se, etteivät ravintola-asiakkaat tiedosta synnyttämänsä biojätteen määrää. Nyt kehitetty biovaakajärjestelmä tekee jätteen määrän näkyväksi: järjestelmä näyttää asiakkaalle jätetyn jätteen määrän välittömästi sen jälkeen, kun asiakas on tyhjentänyt lautasensa biojäteroskikseen.  Palautteesta asiakkaalle selviää, kuinka paljon hän tuotti biojätettä suhteessa muihin ravintolan asiakkaisiin.

Biovaaka on ollut testikäytössä Saimaan ammattikorkeakoulun Ravintola Skinnarilan salissa kuluvana keväänä. Alustavien tulosten mukaan näyttää siltä, että biovaakajärjestelmän käyttöönotto on vähentänyt asiakkaiden jättämän biojätteen määrää.

”Vaaka on herättänyt runsaasti keskustelua asiakkaiden keskuudessa. Se on myös ohjannut kyseenalaistamaan omaa toimintaa: pieni jätemäärä voikin olla suuri, kun se suhteutetaan muiden asiakkaiden tuottamaan biojätemäärään. Asiakas ei ole ehkä tullut ajatelleeksi sitä aikaisemmin”, Ravintola Skinnarilan ravintolapäällikkö Anni Varis kertoo.

Järjestelmä kerää tietoa pilvipalveluun ja mahdollistaa siten jätemäärän järjestelmällisen ja jatkuvan seurannan. Seuranta auttaa ravintolaa esimerkiksi suunnittelemaan ruokalistaansa entistä asiakaslähtöisemmäksi.

Jatkossa biovaakaa kehitetään edelleen siten, että sitä voidaan hyödyntää myös ravintoloiden keittiöissä syntyvän hävikin seuraamiseen. Suositus on, että ravintolat seuraisivat ruokahävikin määrää myös keittiöissä.

”Meidän järjestelmämme tulee mahdollistamaan seurannan automatisoinnin, mikä helpottaa jätemäärän seurantaa merkittävästi. Tällä hetkellä seurantaa tehdään työläästi manuaalisin mittauksin ja siksi se jää monissa keittiöissä tekemättä”, biovaakajärjestelmän projektikoordinaattori Jukka Hänninen sanoo.

Ravintolan ruokahävikin kokonaisvaltainen seuranta auttaa ravintolaa kehittämään toimintatapojaan ja minimoimaan hävikin määrän. Biojätteen vähentäminen tuo ravintolalle säästöjä, kun esimerkiksi raaka-ainekustannukset ja biojätemaksut pienentyvät.

Biovaakajärjestelmä on kehitetty Saimaan ammattikorkeakoulun EKOODI-ohjelmointikoulutuksessa. Kehitystyö aloitettiin Saimaan ammattikorkeakoulun ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston (Lappeenranta University of Technology, LUT) omistamien Kampusravintoloiden tunnistaman tarpeen täyttämiseksi. Saimaan ammattikorkeakoulun ja LUT:n asiantuntijatiimit jatkavat kehitystyötä ratkaisun kaupallistamiseksi.

Älykäs biovaakajärjestelmä on herättänyt runsaasti kiinnostusta ravintoloissa. Ensimmäiset kampuksen ulkopuolella toimivat ravintolat ottavat järjestelmän käyttöön syksyllä 2018.

Lisätietoja biovaakajärjestelmästä:

Käyttökokemuksia:

4.6. lähtien ravintolapäällikkö Anni Varis, Kampusravintolat Oy, 040 672 5320, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

biovaaka3