Vientiteollisuudessa on pulaa tekniikan alan osaamisesta. Kuuden korkeakoulun yhteinen Skaala – Skaalautuvilla koulutusmalleilla aitoa arvoa liiketoimintaan ja ammattilaisille -hanke kehittää täydennyskoulutuksia pk-yritysten tarpeisiin.

Skaalan kohderyhmää ovat pienet ja keskisuuret kone-, metalli-, sähkö-, energia-, prosessi-, teknologia- ja ohjelmistoteollisuuden yritykset eri puolella Suomea.

Hanke alkaa yritysten koulutustarpeiden kartoituksella. Sen jälkeen korkeakoulut suunnittelevat ja toteuttavat yhteensä 40 seminaarimuotoista, yritysten tarpeisiin vastaavaa koulutusta.

”Tavoitteena on kehittää verkostomaisia malleja sille, miten koulutuksia voidaan toteuttaa yli organisaatiorajojen ja yli maantieteellisten rajojen. Näin pääsemme hyödyntämään tehokkaasti kaikkien koulutuksen toteuttajien vahvuuksia ja erilaisia osaamisprofiileita”, projektipäällikkö Jukka Nisonen Saimaan ammattikorkeakoulusta kertoo.

Koulutukset ovat osallistujille maksuttomia. Niihin voivat osallistua paitsi hankkeeseen osallistuvien yritysten henkilöstö, myös kaikki aiheista kiinnostuneet. Seminaareihin voi osallistua myös etäyhteydellä.

Skaala-hankkeen päätoteuttaja on Saimaan ammattikorkeakoulu. Muut toteuttajat ovat Lahden ammattikorkeakoulu, Turun ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu ja Centria-ammattikorkeakoulu sekä LUT-yliopisto.

Skaala toteutetaan ajalla 1.10.2018–31.12.2020. Hankkeen budjetti on runsaat 860 000 euroa, ja sitä rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto.

Lisätiedot
Jukka Nisonen, projektipäällikkö, Saimaan ammattikorkeakoulu | Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., 040 594 6556