”Kun kuulin Iron Sky The Coming Race -elokuvan markkinoinnin ja käsikirjoittamisen alkaneen päätin, että nyt tehdään hieno efektikoru leffaan. Olin samaan aikaan kehittämässä digitaalisia elementtejä sisältäviä koruja korumuotoilija Ivary Vimmin kanssa. Otin yhteyttä Iron Skyn ohjaajaan Timo Vuorensolaan, joka innostui ideasta heti”, kertoo projektipäällikkö ja tutkija Erno Salmela Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta.

Iron Sky -efektikorujen kehittäminen on osa Fast Coins -hanketta. Siinä tutkitaan yhteisöllisiä kokeilevan kehittämisen menetelmiä perinteiseen pk-teollisuuteen. Menetelmät ovat tärkeässä roolissa myös Iron Sky -elokuvien teossa. Leffan fanit ympäri maailmaa auttavat merkittävästi elokuvien teossa ja rahoituksessa, ja markkinat syntyvät jo elokuvan tekemisen aikana. Lisäksi elokuvien teko sisältää valtavasti erilaisia kokeiluja. Suuri osa tehdystä työstä ei koskaan pääse valmiiseen elokuvaan asti.

”Uskon, että tällaisilla uusilla toimintatavoilla on mahdollista saada myös suomalainen perinteinen pk-teollisuus kansainväliseen lentoon”, sanoo Salmela.

Elokuva-alan lisäksi oppia on haettu muun muassa rockbändeiltä, viestintätoimistoilta ja muotoilijoilta.

”Pk-teollisuutta on alkanut aidosti kiinnostaa kokeilemiseen perustuva kehittäminen yhdessä asiakkaidensa kanssa. Suuri osa aloittavista yrityksistä toimii juuri tällä tavalla, mutta yritysten kasvaessa tällainen uteliaisuuteen ja tekemisen meininkiin perustuva työskentely alkaa hiipua. Suunnittelukeskeisyys lisääntyy ja samalla konkreettisuus ja innovatiivisuus vähenevät”, kertoo Salmela.

Iron Sky -efektikorun luominen on hyvä esimerkki yhteisöllisestä kokeilevasta kehittämisestä. Vuorensola valitsi korun lähtökohdaksi Iron Sky -elokuvan logon. Korun kokoa ja tyyliä konkretisoitiin aluksi ns. nopeiden prototyyppien avulla. Tämän jälkeen tehtiin tietotekniset malliehdotukset 15 korusta, joista Vuorensola valitsi toteutettavaksi kaksi. Salmelasta on mielenkiintoista nähdä, kuinka niitä tullaan käyttämään elokuvassa ja sen tukitoiminnoissa.

Tekes-rahoitteisessa Fast Coins-hankkeessa kehitetään digikoruja ja tutkitaan miten niiden ympärille saadaan luotua uutta liiketoimintaa. Hanke on Tekesin strateginen tutkimusavaus.

Ivary Vimm on ottanut kuvia efektikoruista. Lisää kuvia löytyy osoitteesta http://lut.pictures.fi/kuvat/LUT+Press+Images/Iron+Sky+2+Efektikoru/