Timmo Blauberg, Ranskan ja Saksan kunniakonsuli Lappeenrannassa, Anneli Pirttilä, Ruotsin kunniakonsuli Lappeenrannassa sekä Anders Lidén, Ruotsin Suomen suurlähettiläs

Saimaan ammattikorkeakoulun rehtori Anneli Pirttilä on nimitetty Ruotsin kunniakonsuliksi Lappeenrantaan. Kunniakonsulin tehtävä on nelivuotinen kunniatehtävä, jonka vastaanottajana Pirttilä sitoutuu Ruotsin asioiden edistämiseen maakunnassa.

Konsulaatti sijaitsee Pirttilän työhuoneessa ammattikorkeakoululla. Konsulaatin avajaisia juhlittiin maanantaina.

Ruotsin suurlähettiläs Anders Lidén toivoi avajaispuheessaan muun muassa yhteistyön ruotsalaisten yritysten kanssa lisääntyvän myös Suomen itäosissa. Yksi syy konsulaatin Lappeenrantaan tuomiseen on Venäjän läheisyys ja kaupankäynti itärajalla

Konsulaatin sijainti ammattikorkeakoululla merkitsee sitä, että Ruotsin virallisina liputuspäivinä ammattikorkeakoulun salkoon Lappeenrannassa ilmestyy kolme Suomen ja kaksi Ruotsin lippua. Liputuspäiviä ovat ainakin kuninkaan, kruununprinsessan ja kuningattaren nimi- ja syntymäpäivät sekä Ruotsin kansallispäivä.