Saimaan ammattikorkeakoulu koordinoi seitsemän amk:n hanketta, joka toimii Suomen kaikilla rajoilla. Hankkeessa on neljä osiota, Rajatieto, Rajasillat, Rajaklinikka ja Shared Space. Jokainen amk tuottaa oman alueensa sisältöä kaikkiin näihin osioihin.

Saimia on tuottanut Rajatieto-osioon valtakunnan rajan yli ulottuvan toimintaympäristöanalyysin matkailun ja rakentamisen aloilta Etelä-Karjalassa. Analyysit julkaistaan vielä vuoden 2014 aikana. Lisäksi tiedossa on julkaisuja mm. verkkokaupasta Venäjällä.

15.1.2015 järjestävät BOSS-hanke ja Aleksanteri-instituutti seminaarin Saimian Skinnarilan kampuksella aiheesta Voiko Venäjää ennakoida ja jos, niin miten. Puhujina mm. Aleksanteri-instituutin tutkija, tohtori Markku Kangaspuro.

Hanke mahdollistaa amk:n ja yritysten työntekijöiden työelämävaihtoa, joka on päässyt hyvään alkuun, kun Saimian edustajat lähtevät töihin Enontekiölle ja Pietariin. Opiskelijoille etsitään ja on osin löydettykin ns. tandem-työelämäharjoittelupaikkoja, jonne suomalainen ja venäläinen opiskelija menevät yhdessä. Näin työnantaja välttyy kielivaikeuksien aiheuttamilta väärinymmärryksiltä. Hanke mahdollistaa myös venäläisten kumppaneiden etsintää suomalaisille pk-yrityksille mm. erilaisia hankehakuja varten.

Haaga-Helia on aloittanut hankkeessa useita pilotteja. Ohjelmoinnin opettajien yhteistyö-pilotissa haetaan rajan yli tietoa ohjelmointiosaamisen tarpeista ja Hyvät kortit -pilotti luo nuorille uusia, vaihtoehtoisia oppimispolkuja. Pelien kehittäminen yhteistoimintana -pilotissa tutkitaan Viron ja Suomen yhteistyötyömahdollisuuksia pelialalla.

Karelia-ammattikorkeakoulu on kartoittanut Venäjästä kiinnostuneiden yritysten tarpeita ja sopinut venäläisten kumppaneiden kanssa pariharjoitteluvaihdosta. Kajaanin ammattikorkeakoulu kehittää kainuulaisten ja venäläisten matkailuyritysten yhteistyötä. Lapin ammattikorkeakoulu kehittää mm. työelämäagenttitoimintaa korkeakoulujen ja yrittäjien kesken koko arktisella alueella.

Yrkeshögskolan Novia hankkii uusia korkeakoulu- ja yrityskumppaneita hankeyhteistyöhön Etelä-Suomen ja Itä-Ruotsin rannikko- ja saaristoalueilla. Oulun ammattikorkeakoulu keskittyy rajayhteistyöhön Ruotsin ja Norjan kanssa.

BOSS on hanke, jossa haetaan raja-alueiden yrityksille ja organisaatioille osaamista, palveluja, koulutusta, kontakteja ja uutta liiketoimintaa. Tavoitteena on rakentaa TKI-kumppanuusverkosto raja-alueille sekä löytää uusia toimintamalleja yhteistyöhön Suomen raja-alueilla Baltiassa, Norjassa ja Ruotsissa, arktisilla raja-alueilla, Venäjän Karjalassa sekä Pietarin metropolialueella. Hanke toimii 31.12.2015 asti. Toimintaan pääsee mukaan verkkosivujen http://borderspace.fi/ kautta sekä liittymällä hankkeen FB-ryhmään.

BOSS-blogi osoitteessa http://borderspace.fi/