Nykyisin peräänkuulutetaan yrittäjämäistä asennetta: tee kokeiluja, ota niistä opiksi ja kokeile uudelleen paremmalla ymmärryksellä. Samaan aikaan yrittäjyyskasvatus peräänkuuluttaa konkreettisia toimenpiteitä yrittäjyyskasvatuksen edistämiseksi. Näihin tarpeisiin vastaa uusi ICT-tiimiyrittäjyys -opintopolku.

Pasi Juvonen on tutkinut tiimiyrittäjyyttä ja hänen tuore väitöstutkimuksensa osoittaa, että tiimiyrittäjyys vaatii oppijalta paljon ja ilman kestävää sisäistä motivaatiota tiimiyrittäjänä oppimiseen hyvien oppimistulosten aikaansaaminen on hankalaa.

Väitöksessään Juvonen esittää ammattikorkeakoulun yleisaineiden sisällyttämistä osaksi valmennusprosessia, jotta tiimiyrittäjyys onnistuisi oppijalta paremmin. Tämä mahdollistaisi oppijalle teorian merkityksen ymmärtämisen ja sen kiinnittämisen omaan tekemiseensä. Oppiminen myös syvenee ja aiemmin irrallinen informaatio muuttuu vähitellen kokemusperäiseksi tiedoksi.

”Lopputuloksena synnytetään nuoria, jotka ovat oppimiskyvyiltään aiempaa valmiimpia nykyiseen nopeasti muuttuvaan maailmaan,” kuvailee Juvonen tutkimuksensa merkitystä.

Tiimiyrittäjyys on Suomen korkeakoulutuksessa perinteisesti ollut liiketalouden alla. Juvosen tutkima tiimiyrittäjyys on tekniikan alan insinöörikoulutuksessa ensimmäinen laatuaan. Opiskelu ICT-tiimiyrittäjänä -opintopolussa opiskelijat oppivat tekemällä projekteja suoraan yritysten ja muiden organisaatioiden tarpeisiin. Teoriaa opitaan perinteisesti ja treeneissä kehitetään yritystä ja jäsennellään opittua dialogin avulla. Tiimivalmentaja sparraa tiimiyrittäjiä parempiin oppimistuloksiin.

Pasi Juvosen tekniikan alaan kuuluva väitöskirja ”Learning information technology business in a changing industry landscape - The Case of Introducing Team Entrepreneurship in Renewing Bachelor Education in Information Technology in a University of Applied Sciences” (Tietotekniikan liiketoiminnan oppiminen muuttuvassa teollisuusympäristössä - Tiimiyrittäjyys tietotekniikan insinöörinkoulutuksen uudistajana) tarkastetaan Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa (Lappeenranta University of Technology, LUT) perjantaina 12.12.2014 salissa 1382 klo 12:15. Vastaväittäjänä toimii professori Eila Järvenpää Aalto yliopistosta, ja kustoksena toimii professori emeritus Asko Miettinen LUT:sta.

Väitöskirja on julkaistu yliopiston Acta Universitatis Lappeenrantaensis – tutkimussarjassa numero 605. ISBN 978-952-265-688-9 ja ISSN 1456-4491. Väitöskirja on luettavissa Lappeenrannan teknillisen yliopiston LUTPub-tietokannassa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-265-691-9. Väitöskirjan painetun version voi ostaa Aalef-kirjakaupasta, puh. 044 744 5511 tai Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Tietoja väittelijästä:

Nimi: Pasi Juvonen

Syntymäaika ja – paikka: 1970, Savonlinna

Kotikunta: Mäntyharju

Koulutus: Tietotekniikan diplomi-insinööri, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, 2006

Työsuhteet: Tiimivalmentaja ja tietotekniikan lehtori, Saimaan ammattikorkeakoulu, 1996 - / Aivolinko – valmennusyrittäjä, 2012-

Pasi Juvonen, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. / Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puhelin: +358 44 731 2009, +358 40 585 7772.