Saimaan ammattikorkeakoulu on ollut mukana kansainvälisessä Safequ-hankkeessa, jonka päätavoitteena on vähentää louhintatyöhön liittyviä tapaturmia. Hanke tuottaa yhteensä kymmenen erilaista 3D-animaatiota, jotka julkaistaan Youtube-kanavalla.

Safequ-hankkeessa on painotettu hankkeen tulosten saattamista louhintakoulutusta tarjoavien organisaatioiden, yritysten, työntekijöiden sekä muiden työturvallisuuden parantamisesta kiinnostuneiden käyttöön. Tällä tavoin hanke tähtää koko eurooppalaisen kiven louhinnan työturvallisuustason nostamiseen.

Animaatioissa kuvataan louhimoiden keskeisiä riskitekijöitä työturvallisuuden kannalta.  Animaatioiden pedagoginen lähestymistapa on helppo ja ymmärrettävä, ja animaatiot soveltuvat kaikkien käyttöön kansallisuudesta riippumatta. Tämä helpottaa koulutusaineiston kansainvälistä jakelua ja hyödyntämistä.  Ensimmäiset viisi animaatioluonnosta on julkaistu osoitteissa www.safequ.eu ja www.youtube.com/safequ.

Hanke alkoi vuonna 2012, ja sitä on koordinoinut Kiviteollisuusliitto ry, joka on Euroopan luonnonkiviteollisuuden kattojärjestön Eurorocin jäsen. Tämä mahdollistaa hankkeen tulosten laajan jakelun EU-tasolla ja kohdentamisen erityisesti pk-yrityksiin. Espanjalaisella CTM:llä on vankka kokemus teollisuuden työturvallisuushankkeista. Hankkeessa mukana olevat oppilaitokset Saimaan ammattikorkeakoulu, saksalainen FWG Freiburg ja kroatialainen Klesarska Skola takaavat hankkeen tulosten saattamisen käytännön koulutukseen sekä paikallisten louhintayritysten käyttöön.

Hanketta on rahoittanut Euroopan Unioni Elinikäisen oppimisen ohjelmaan kuuluvasta Leonardo da Vinci –ohjelmasta. Ohjelmaa hallinnoi Suomessa kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön asiantuntija- ja palveluorganisaatio CIMO.

Lisätietoja: Projektipäällikkö Timo Lehtoviita, Saimaan ammattikorkeakoulu, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., 040 5801752