Saimaan ammattikorkeakoulu osallistuu ensimmäisenä suomalaisena korkeakouluna kansainväliseen betonikanoottikilpailuun. Kilpailu käydään Saksan Brandenburg an der Havelissa kesäkuussa 2015. Saimaan ammattikorkeakoulun osalta projektista vastaa suurelta osalta rakennustekniikan opiskelijoiden osuuskunta.

Kilpailussa rakennetaan betonista kanootti (kilpailusarja) tai vesikulkuneuvo (avoin sarja). Saimaan ammattikorkeakoulu osallistuu kilpasarjaan. Kilpailussa panostetaan betonitekniikan kehittämiseen sekä rakenteellisiin ratkaisuihin kuten betonin innovatiiviseen käyttöön ja ekologiaan. Kilpasarjan melontapalkintojen ohella palkintoja jaetaan muun muassa kanoottien rakenteellisista ratkaisuista ja ulkonäöstä. Myös painavin ja kevein kanootti palkitaan.

Joka toinen vuosi järjestettävä betonikanoottikilpailu kokoaa joukkueita eri puolilta Eurooppaa, viime vuosina mukana ovat olleet kaikki merkittävimmät Keski-Euroopan yliopistot ja korkeakoulut. Edellisessä kilpailussa kesällä 2013 osanottajia oli 51 oppilaitoksesta. Kaiken kaikkiaan tapahtumaan otti osaa noin 1200 opiskelijaa.

Lisätietoja kilpailusta kilpailun nettisivulta: http://www.betonkanu-regatta.de/ ja kilpailun facebookista: https://www.facebook.com/BetonkanuRegatta#!/BetonkanuRegatta

Projektissa on mukana betonialan asiantuntijoita Betoniteollisuudesta sekä useita eteläkarjalaisia yrityksiä kuten Finnsementti Oy, JuHo kuivatuotetehdas, Joutsenon Elementti Oy, Lujabetoni Oy, Rudus Oy, Ruskon Betoni Oy ja Suomen Rakennelujitus Oy.

Lisätietoja: Rakennustekniikan projektin vastuuopettajat Vesa Inkilä ja Ilkka Paajanen, 040 824 4924 ja 040 142 4982, Saimaan ammattikorkeakoulu