Saimaan ammattikorkeakoulu kartoittaa Taipalsaaren kunnan asukkaiden hyvinvointia. Kartoitus liittyy parhaillaan käynnissä olevaan Luotsie+ -hankkeeseen, jonka tavoitteena on löytää luovien alan yrittäjille uusia tapoja toimia.

Asukkaiden tämänhetkisiä näkemyksiä hyvinvoinnista on tutkittu heinäkuussa tehdyllä kyselyllä. Vastauksissa asukkaat kiittelivät muun muassa koulujen ja varhaiskasvatuksen tilaa, luonnon läheisyyttä ja liikkumismahdollisuuksia. Myös kehitettävää löytyi. Esimerkiksi rantojen kuntoon ja tieasioihin toivottiin kiinnitettävän enemmän huomiota.

Kyselyn ja lisäkartoitusten perusteella Taipalsaarelle luodaan erilaisia pilottikokeiluja, joiden tavoitteena on lisätä taipalsaarelaisten hyvinvointia ja yhdistää alueen yrittäjiä ja kuntalaisia.

Kokeilut voivat olla esimerkiksi tapahtumia tai kehitysprojekteja.

”Ajatuksena on, että toteutamme kuntalaisille eri elämänaloille liittyviä tempauksia, joissa on mukana paikallisia yrittäjiä sekä Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijoita. Opiskelijat voivat toteuttaa erilaisia työelämälähtöisiä projekteja osana opintojaan, jolloin he saavat myös työkokemusta,” hankkeen projektipäällikkönä Saimaan ammattikorkeakoulussa toimiva Juha Peteri kertoo.

Yksi tavoite on yhdistää luovien alojen yrittäjät muiden alojen toimijoihin.  Toive on, että muodostuneet verkostot jatkaisivat toimintaansa myös hankkeen päättymisen jälkeen.

Luotsie on Humanistisen ammattikorkeakoulun vetämä hanke, jossa Saimaan ammattikorkeakoulu on mukana osatoteuttajana. Hanke päättyy helmikuun lopussa 2017. Hankkeen osarahoittavat Etelä-Karjalan liitto ja Euroopan aluekehitysrahasto.