Lappeenrantalainen ravintola Kolme Lyhtyä saa pian uudet lasinaluset oluttuoppien alle. Uudet alustat poikkeavat totutuista, sillä ne ovat kahden lappeenrantalaisen taiteilijan, Sirpa Hynnisen ja Vesa-Ville Saarisen käsienjälkeä.

Alustat ovat syntyneet osana TaideART- hanketta, jonka tavoitteena on löytää taiteilijoille uudenlaisia ansaintakeinoja ja yhteistyömuotoja esimerkiksi yritysten kanssa. Lasinaluset ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka taiteilijoiden työtä voidaan hyödyntää yritysmaailmassa.

”Hankkeessa järjestettiin avoin ideakilpailu 2016 vuoden alussa. Toteutettavan idean valitsivat hankkeen ja Eekoon edustajat yhdessä. Taiteilijoiden osaaminen on lähes käyttämätön voimavara yritysmaailmassa”, kertoo Eija Mustonen Saimaan ammattikorkeakoulusta.

Ajatus Kolmen Lyhdyn lasinalusista sai alkunsa, kun hankkeeseen osallistuvat taiteilijat ryhtyivät hankkeen alettua pohtimaan, mitä taiteilijat voisivat yhteistyökumppaneiden kanssa tehdä. Etelä-Karjalan Osuuskauppa (Eekoo) innostui ajatuksesta uusia perinteisen kulttuuriravintolansa lasinaluset.

Hynninen ja Saarinen toteuttivat alustat Eekoon tarpeita kuunnelleen. Lasinalusissa yhdistyvät Kolmen Lyhdyn värikkääseen historiaan liittyvät tarinat, luonne kulttuuriravintolana sekä ilmapiiri, jossa työntekijät tuntevat asiakkaansa ja kaikki ovat kuin yhtä perhettä.

”Kuuntelimme kolmen jo eläkkeelle siirtyneen tarjoilijan tarinoita siitä, mitä Kolmessa Lyhdyssä on vuosien varrella tapahtunut. Idea toteutuneeseen aluseen lähti tarinoista”, Saarinen kertoo.

Eekoon näkökulmasta TaideART-projekti ja yhteistyö taiteilijoiden kanssa on sujunut erinomaisesti.

”Mielenkiintoisen hankkeen lopputuloksena syntyi uniikki, päivittäiseen käyttöön tuleva taideteos, joka kertoo tarinan ravintolan värikkäästä historiasta. Uskomme uusien lasinalusten olevan myös asiakkaiden mieleen”, toteaa Eekoon ravintolatoimialajohtaja Aleksi Vuorinne.

Lasinalustat vihitään käyttöön torstaina 6.10 klo 9 Ravintola Kolmessa Lyhdyssä (Kauppakatu 27, Lappeenranta). Paikalla on taiteilija Vesa-Ville Saarinen sekä Etelä-Karjalan Osuuskaupan ja TaideART-hankkeen edustajat. Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Taiteilijan ansaintamallit, roolit ja toimeentulo (TaideART) on kuuden kuvataidetta opettavan ammattikorkeakoulun yhteinen hanke, jonka aikana kehitetään ja pilotoidaan taiteilijoille tuotteistamisen keinoja ja ansaintamalleja yhteistyössä työelämän kanssa. Hanketta rahoittaa Euroopan unionin Euroopan sosiaalirahasto.

TaideART hankkeen sisällön asiantuntija Eija Mustonen, Saimaan amk, 040 763 3690, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Toimialajohtaja Aleksi Vuorinne, Etelä-Karjalan Osuuskauppa, 010 76 20025, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Ravintolapäällikkö Anu Nykänen, Etelä-Karjalan Osuuskauppa, 010 76 21 303, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Taiteilija Vesa-Ville Saarinen, 050 325 4476