Saimaan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveydenalan opiskelijoille tarjotaan jatkossa enemmän mahdollisuuksia tutustua järjestöjen toimintaan opintojen aikana. Järjestöjen mahdollisuutta toimia opiskelijoiden oppimisympäristönä selvitettiin Jobi (Järjestöjen palvelut osaksi hyvinvoinnin ekosysteemiä – työtä ja osallisuutta nuorille) -hankkeessa.

Hankkeen aikana tutkittiin mahdollisuuksia ottaa nuoret paremmin mukaan järjestötoimintaan. Nuorten näkökulmaa tuotiin hankkeessa esiin kyselyin, jalkautumalla järjestöihin sekä järjestämällä nuorten ja järjestöjen kohtaamisia Kouvolassa sekä Savitaipaleen ja Rautjärven hyvinvointiasemilla. Kehitysvammaisten kaveritoimintaa järjestettiin yhteistyössä Saimaan ammattiopiston, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin ja Lappeenrannan kehitysvammaisten tuki ry:n kanssa. Hankkeen aikana yli 150 sosiaali- ja terveysalan opiskelijaa osallistui kaikkiaan 65 eri yhdistyksen toimintaan.

Hankkeen seurauksena Saimaan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opetussuunnitelmien toteutusta uudistettiin monin tavoin. Sosionomikoulutuksen opetukseen lisättiin teoriatietoa järjestötoiminasta.  Tavoitteena on myös suunnata opiskelijoiden työelämäprojekteja vahvemmin järjestökentälle.  Lisäksi terveydenhoitajakoulutukseen sisältyvän ammatillisen harjoittelun rakennetta ja toteutusta muutettiin niin, että se vastaa joustavammin yhdistysten tarpeisiin.

Hankkeen loppuseminaari järjestettiin Lappeenrannassa 1.12.  Loppuseminaarin materiaaliin ja videotallenteeseen voi tutustua hankkeen sivuilla: http://jobihanke.blogspot.fi/. Hankkeen työ Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksessa Yhdistysinfo.fi –järjestöverkkopalvelun osalta jatkuu 31.5.2017 saakka.

Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto.

Osatoteutuksen projektipäällikkö Sanna-Leena Mikkonen, Saimaan amk, 040 562 1460, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.