Kaksipäiväinen teknologiaan ja digitalisaatioon keskittyvä Digikaappaus-tapahtuma tuo Lappeenrannan Rauhaan nimekkäitä puhujia keskustelemaan digitalisaatiosta ja siitä, kuinka yritykset pääsevät hyötymään siitä.

Päätapahtuman rinnalla järjestetään kaksi innovointityöpajaa, hackia. VR Matkustajaliikenne ja HUB Logistics tuovat hackeihin kaksi toimeksiantoa, joihin opiskelijoiden on kehitettävä ratkaisut kahden päivän aikana. Ongelmia ratkoo 40 Saimaan ammattikorkeakoulun ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston (Lappeenranta University of Technology, LUT) opiskelijaa.

Hackit lähentävät opiskelijoita ja elinkeinoelämän edustajia ja tarjoavat molemmille osapuolille mahdollisuuden luoda suhteitan toisiinsa.

”Tavoitteemme on parantaa kokonaisvaltaisesti elinkeinoelämän ja opiskelijoiden rajapintaa, koska tällä on valtava vaikutus koko Suomen tulevaisuudelle. Digikaappaus-tapahtuman hackit ovat yksi tärkeä askel tällä polulla”, LUT:n tutkijatohtori Erno Salmela toteaa.

Opiskelijoille tilaisuus on hyvä mahdollisuus löytää harjoittelupaikka tai työpaikka.

”Työnantajalle on aivan eri asia nähdä opiskelija työn teossa kuin lukea paperilta, mitä opiskelija osaa”, sanoo lehtori Pasi Juvonen Saimaan ammattikorkeakoulusta.

Myös HUB Logistics ja VR Matkustajaliikenne näkevät tilaisuudessa mahdollisuuden rekrytoida tuoreita osaajia.

”Olemme tehneet jo vuosia yhteistyötä korkeakoulujen kanssa erilaisissa tilaisuuksissa. Ne ovat osoittautuneet loistavaksi keinoksi löytää joukkoomme eri alan osaajia sekä saada uutta ja päivitettyä tietoa tämän päivän trendeistä”, kertoo kehitysinsinööri Vesa Siljander HUB Logisticsista.

Digikaappaus-tapahtuman järjestävät Saimaan ammattikorkeakoulun markkinointiosuuskunnat Lux ja Askel. Opiskelijat vastaavat tapahtuman järjestelyistä kokonaan itse. Tapahtuma järjestetään Holiday Club Saimaassa 8. – 9.2.

www.digikaappaus.fi