Kotiin vietävät yksityiset hyvinvointi- ja terveydenhoitopalvelut voisivat moninkertaistaa liikevaihtonsa Etelä-Karjalassa. Vuonna 2015 alan yritysten liikevaihto oli maakunnassa noin 12 miljoonaa euroa. Potentiaalia olisi moninkertaisesti enemmän.

Toimialan nykytilaa ja potentiaalia selvitettiin Hyvinvointikumppanuus-hankkeen teettämässä selvityksessä.

”Selvityksen mukaan alan kotiin tuotettavien palvelujen arvoa voitaisiin nostaa moninkertaisesti, jopa yli 50 miljoonaan euroon. Tällöin palvelutuotantoon osallistuisi aikaisempaa laajempi joukko yrityksiä, joille tarjoutuu samalla mahdollisuuksia kasvuun”, toteaa kansainvälisen liiketoiminnan lehtori Timo Saarainen Saimaan ammattikorkeakoulusta.

Vuonna 2015 ala työllisti Etelä-Karjalassa 300 henkeä. Jos toimiala saataisiin kasvuun, se myös työllistäisi enemmän.

Yksi keino alan kasvattamiseen olisi verotuksellisten keinojen aikaisempaa tehokkaampi hyödyntäminen.

”Muun muassa kotitalousvähennyksen aktiivisempi hyödyntäminen mahdollistaa yksityisten terveys- ja hyvinvointipalvelujen lisäämisen. Markkinapotentiaali Etelä-Karjalassa on nykyiseen verrattuna merkittävästi suurempi,” Saarainen sanoo.

Kotiin vieviä hyvinvointi- ja terveydenhoitopalveluja tuottavat yritykset ovat pääsääntöisesti pieniä ja maksavat veronsa yleensä Etelä-Karjalaan. Toimialan kasvaminen lisäisi maakuntaan maksettavia verotuloja.

”Olisi äärimmäisen tärkeää kehittää yksityisten yrittäjien osaamista ja yritysten toimintaympäristöjä. Näin turvaisimme paikallisten yrittäjien pärjäämisen kilpailutilanteessa myös tulevaisuudessa ja varmistaisimme sen, että veroeurot jäävät Etelä-Karjalaan”, toteaa hankkeen projektipäällikkö Kaisu Laasonen.

Yksityiset kotiin vietävät hyvinvointi- ja terveyspalvelut lisäävät palvelujen saatavuutta ja parantavat iäkkäiden ihmisten mahdollisuuksia asua kotona turvallisesti. Keskeisiä palveluja ovat erilaiset kodin tukipalvelut, fysioterapia, terveydenhoito sekä asumiseen liittyvät sosiaalipalvelut.

Hyvinvointikumppanuus on Saimaan ammattikorkeakoulun hallinnoima hanke, jonka tavoitteena on vahvistaa eteläkarjalaisten hyvinvointialan mikro- ja pienyritysten toimintaedellytyksiä ja auttaa asiakkaita löytämään hyvinvointiaan tukevat palvelut luotettavasti ja helposti. Hankekumppaneina ovat Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, Imatran Seudun kehittämisyhtiö sekä Wirma Lappeenranta. Hankkeen rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto.