Fysioterapeutiksi opiskeleville ja alalla työskenteleville on julkaistu ensimmäinen suomenkielinen kliiniseen fysioterapiaan keskittynyt yleisteos. Saimaan ammattikorkeakoulun yliopettaja Kari Kaurasen kirjoittama Fysioterapeutin käsikirja kokoaa anatomian, tautiopin ja fysioterapian keskeisimmät tiedot yksiin kansiin.

”Tällainen tiedon kokoava yleisteos on Suomesta puuttunut. Sille on kuitenkin olemassa selkeä tarve, sillä fysioterapeuttien määrä Suomessa on moninkertaistunut viimeisten vuosikymmenten aikana. Fysioterapia ja kuntoutus tukevat merkittävästi esimerkiksi ikäihmisten mahdollisuuksia asua kotona ”, Kauranen muistuttaa.

Fysioterapeutin käsikirja on suunnattu ensisijaisesti perusopintovaiheessa oleville fysioterapiaopiskelijoille. Teoksessa esitellään fysioterapian keskeiset osa-alueet ja se soveltuu käytettäväksi useille eri fysioterapeuttikoulutuksen kursseilla.

Opiskelijoiden lisäksi teosta voivat käyttää jo työelämässä olevat fysioterapeutit.

”Esimerkiksi teoksen taulukoihin on kerätty paljon yksityiskohtaista ja luettelomaista tietoa, jota ei ole tarkoituksenmukaista opetella ulkoa. Tällaiset tiedot ammattilainenkin voi aina tarkastaa kirjasta”, Kauranen sanoo.

Fysioterapeutin käsikirjan (2017) on kustantanut Sanoma Pro Oy.

Kari Kauranen (s.1967) ft, ThM, FT, on toiminut Saimaan ammattikorkeakoulun kuntoutusalan yliopettajana vuodesta 2007. Kauranen on myös Jyväskylän yliopiston fysioterapian dosentti. Kaurasen väitöskirja käsitteli ihmisen motorista suorituskykyä ja fysioterapian eri hoitojen vaikutuksia siihen.