Ensihoitajien työturvallisuutta pitäisi kehittää aikaisempaa kokonaisvaltaisemmin. Tähän saakka ensihoitajien työturvallisuutta ei ole kehitetty Suomessa järjestelmällisesti. Työturvallisuusohjeissa ja turvallisuuteen liittyvissä käytännöissä on myös alueellisia eroja.

Tämä selviää Saimaan ammattikorkeakoulun, Tehyn ja Suomen Ensihoitoalan Liiton (SEHL) tutkimuksesta. Tutkimus on ensimmäinen ensihoitajien työturvallisuudesta tehty kattava selvitys Suomessa.

Tutkimuksessa kartoitettiin työturvallisuuden nykytilaa ja ongelmakohtia Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Lapin, Etelä-Savon sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirien ensihoitoyksiköissä. Turvallisuutta tarkasteltiin niin ensihoidon kenttäväen kuin johdon näkökulmista. Kansainvälisen näkökulman tutkimukseen toi vertailu manchesterilaiseen North Western Ambulance Service -yhtiöön.

Tutkimuksessa ensihoitotyön turvallisuutta parantaviksi tekijöiksi nousivat esimerkiksi toimiva työaikasuunnittelu, työhyvinvointia edistävät johtamistavat sekä uusien työntekijöiden perehdyttämiskäytännöt.

”Usein, kun puhutaan ensihoitajien turvallisuudesta, puhutaan liikenneonnettomuuksista tai väkivallan uhkasta. Ne ovat tärkeitä tekijöitä, mutta ensihoitajien työturvallisuus koostuu monesta muustakin asiasta. Usein vaaratilanteita aiheuttavat pienet arjen asiat”, sanoo sosiaali- ja terveysalan yliopettaja Niina Nurkka.

Tutkimuksen perusteella on selvää, että työturvallisuuteen suhtaudutaan vakavasti. Turvallisuuden kehittäminen on kuitenkin toistaiseksi tapahtunut hyvin teknisellä tasolla ja usein reagoimalla jälkeenpäin jo tapahtuneisiin onnettomuuksiin.

”Esimerkiksi johtamisen, lainsäädännön ja ensihoidossa vallitsevien arvojen merkitystä ei ole tähän mennessä ymmärretty niin keskeisinä vaikuttajina kuin ne todellisuudessa ovat”, sanoo yliopettaja Simo Saikko.

Tutkimus antaa useita toimintaehdotuksia siihen, kuinka ensihoitajien työturvallisuutta voitaisiin parantaa. Tutkijat kehottavat mm. harkitsemaan omaa lainsäädäntöä ensihoitajien työturvallisuudesta huolehtimiseen. Myös johtamiskäytäntöihin tulisi kiinnittää huomiota aikaisempaa enemmän.

Näkökulmia ensihoitotyön turvallisuuteen -tutkimuksen toteuttivat Saimaan ammattikorkeakoulun ensihoidon yliopettajat Niina Nurkka ja Simo Saikko yhdessä 14 ensihoitajaopiskelijan kanssa. Opiskelijat osallistuivat tutkimukseen opinnäytetöillään. Osa opiskelijoista suoritti perustason tutkintoa, osa ylempää ammattikorkeakoulututkintoa. Lisäksi tutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen osallistui Tehy ry, SEHL sekä SEHL:n asiantuntija, vuoden 2011 ensihoitaja Heikki Sederholm.