Virtuaalinen ja lisätty todellisuus (VR ja AR) kiinnostavat Etelä-Karjalan yrittäjiä varsin vähän. Uusien teknologioiden tuomia mahdollisuuksia pohditaan Suomessa pääasiassa julkisen sektorin edustajien ja alan konsulttiyritysten toimesta, selviää Digikaappaus-hankkeen tekemän tutkimuksen alustavista tuloksista.

”Virtuaalinen ja lisätty todellisuus eivät sovi kaikille yrityksille. Kaikissa yrityksissä olisi kuitenkin käytävä perinpohjainen keskustelu siitä, mitä uudet teknologiat merkitsevät yrityksen liiketoiminnalle, kilpailijoille ja toimialalle”, Saimaan ammattikorkeakoulun tutkimuspäällikkö Henri Karppinen sanoo.

Digikaappaus-hanke järjestää Lappeenrannassa VR/AR –teknologiaa käsittelevän teemailtapäivän torstaina 1.6. Tilaisuudessa käydään läpi hyvin käytännönläheisellä tasolla, kuinka maakunnan yritykset voisivat hyödyntää uusia teknologioita omassa liiketoiminnassaan.

Teemailtapäivän aikana käsitellään myös Team Finlandin Mixed Reality -kampanjaa, jonka tavoitteena on tukea yrityksiä VR/AR –teknologioiden hyödyntämisessä. Kampanjaan on varattu rahoitusta 30 miljoonaa euroa.

”Jotta Etelä-Karjalan yrityksen pääsevät hyödyntämään tätä rahoitusta laajamittaisesti, liikkeelle on lähdettävä nyt. Tukea on saatavilla esimerkiksi meiltä ammattikorkeakoulusta”, Karppinen muistuttaa.

XReality Break (VR/AR) - Liiketoiminnan uudet todellisuudet -tapahtuma järjestetään Saimaan ammattikorkeakoulun Skinnarilan kampuksella (Skinnarilankatu 36, Lappeenranta) torstaina 1.6. klo 11.30 – 16. Tarkka ohjelma löytyy Saimaan amk:n internetsivuilta. Median edustajat ovat tervetulleita tapahtumaan.