Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus luo uusia mahdollisuuksia Etelä-Karjalan hyvinvointialan mikro- ja pienyrittäjille. Uudistukseen suunnitteilla oleva valinnanvapaus ei tarkoita sitä, että pienet yrittäjät jäisivät jalkoihin.

Aiheesta keskusteltiin Hyvinvointikumppanuus-hankkeen päätösseminaarissa maanantaina.

Jatkossa palveluohjauksen rooli kasvaa merkittävästi. Pienet yrittäjät voivat myös kaivata aikaisempaa enemmän tukea omalle toiminnalleen.

Tukea voivat tarjota esimerkiksi muut pienyrittäjät.

”Jatkossa yritykset voivat toimia verkostoina, esimerkiksi niin, että yksi yritys ostaa alihankintana tietyn osan palvelusta toiselta pienyrittäjältä”, projektipäällikkö Kaisu Laasonen Saimaan ammattikorkeakoulusta kertoo.

Verkostoja on jo hankkeen seurauksena syntynyt. Lisäksi avautumassa on verkkosivusto, jonne sote-alan yritykset voivat kuvata palvelunsa. Sivustolta asiakas voi etsiä itselleen sopivan palveluntarjoajan.

”Sote-uudistus on käynnissä, ja se vaatii yrittäjiltä jatkuvaa muutosta ja sopeutumista uuteen. Sosiaali- ja terveysalan yrittäjät näkevät itsensä perinteisesti käsityöläisinä, mutta viimeistään nyt toimintaa on ryhdyttävä katsomaan myös liiketoiminnan näkökulmasta. Tämä on ennen kaikkea mahdollisuus, myös pienille toimijoille.  ”, lehtori Timo Saarainen toteaa.

Hyvinvointikumppanuus on Saimaan ammattikorkeakoulun hallinnoima, EAKR-rahoitteinen hanke. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa eteläkarjalaisten hyvinvointialan mikro- ja pienyritysten toimintaedellytyksiä, elinvoimaisuutta ja verkostoitumista sekä kumppanuutta julkisen sektorin kanssa, jotta asiakkaat löytävät tarvitsemansa hyvinvointia tukevat palvelut luotettavasti ja helposti. Hanke päättyy elokuussa 2017. Hankkeen päätoteuttaja on Saimaan ammattikorkeakoulu. Mukana ovat myös Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote, Wirma Lappeenranta ja Etelä-Karjalan liitto.