Saimaan ammattikorkeakoulun hallitus on hyväksynyt kolmen korkeakoulun yhteisen projektiryhmän valmisteleman kokonaisuuden, jossa muotoillaan LUT-konsernin päälinjat.

Hyväksytyn suunnitelman mukaan jokaisella korkeakoululla on jatkossakin oma hallituksensa ja rehtorinsa.  Konsernia johtaa konsernijohtaja, joka on Lappeenrannan teknillisen yliopiston (Lappeenranta University of Technology, LUT) rehtori.

”LUT-konsernin rakentaminen on sujunut hyvässä yhteishengessä yliopiston ja Lahden ammattikorkeakoulun kanssa. Konsernin muodostaminen ja päätetyt linjaukset ovat luontevaa jatkoa korkeakoulukokonaisuuden kehittämiselle”, sanoo Saimaan ammattikorkeakoulun hallituksen puheenjohtaja Tuomas Telkkä.

Saimaan ammattikorkeakoulun hallintopalvelut tuotetaan uudessa konsernissa LUT:n alaisuudessa. Muutos tarkoittaa noin viidenkymmenen Saimaan amk:n hallintohenkilökuntaan kuuluvan työntekijän siirtymistä LUT:n palvelukseen.

”Tämä oli odotettu päätös. Olemme tyytyväisiä, että pääsemme aloittamaan konkreettisen muutostyön. Keskusteluja henkilökunnan kanssa on jo käyty ja toden teolla suunnittelutyö päästään aloittamaan syksyllä”, rehtori Anneli Pirttilä toteaa.

Hallitus hyväksyi myös konsernistrategian. Strategian tavoitteena on vahvistaa kaikkien kolmen korkeakoulun elinkeinoelämävaikuttavuutta sekä lisätä EU/ETA-maiden ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden sekä parhaiden ulkomaalaisten opiskelijoiden määrää. Opiskelijoille tarjotaan aikaisempaa sujuvampaa polkua ammattikorkeakouluopinnoista yliopistoon.

Saimaan ammattikorkeakoulun omistus siirtyy tulevan syksyn aikana Lappeenrannan teknilliselle yliopistolle. Muutoksen jälkeen Saimaan amk, LUT ja Lahden amk muodostavat yhteisen LUT-konsernin.