Pienille ja keskisuurille yrityksille kehitetään uudenlaisia ja aikaisempaa avoimempia tapoja innovoida.

Uudessa Innovation Booster -hankkeessa otetaan nuoret mukaan yritysten digitaalisen liiketoiminnan innovointityöhön. Tähän tehtävään nuoret sopivat erinomaisesti heidän luontaisten digitaalisten taitojen ansiosta. Samalla vahvistetaan nuorten innovatiivista ajattelua ja yrittäjämäistä asennetta, kun he pääsevät ratkomaan reaalimaailman mielekkäitä haasteita.

”Toimintatavan avulla saamme tuplasti hyötyä. Yritykset saavat heti käyttöönsä uusia ideoita. Nuorten yrittäjämyönteisyyden kasvulla ja innovaatiotaitojen kehittymisellä puolestaan tulee olemaan suuri merkitys Suomelle 5–10 vuoden kuluttua”, LUT:n projektipäällikkö, tutkijatohtori Erno Salmela sanoo.

Hankkeen aikana luodaan kokonaan uudenlainen, koko innovaatioprosessin kattava Innovation Booster -toimintamalli.

”Tällaisen innovaatioalustan luominen on kansainvälisesti uusi asia. Toimintamalliin kytketään kaikki Skinnarilan kampuksen keskeiset innovaatiotoimijat. Luomme kampukselle uudenlaista avoimen innovoinnin keskittymää, joka tukee yrityksiä innovaatioprosessin kaikissa vaiheissa”, tutkimuspäällikkö Henri Karppinen Saimaan amk:sta kertoo.

Innovation Booster –hanke alkaa elokuussa 2017. Hankkeen toteuttavat Lappeenrannan teknillinen yliopisto (Lappeenranta University of Technology, LUT), Saimaan ammattikorkeakoulu ja Teknologian tutkimuskeskus VTT. Hankkeen budjetti on noin miljoona euroa ja päärahoittaja Tekes. Lisäksi hanketta rahoittaa 11 yritystä ja kaksi julkisen sektorin organisaatiota.

Lisätietoa: