Saimaan ammattikorkeakoulun lukuvuoden avajaisia vietettiin Skinnarilan kampuksella perjantaina 15.9.

Juhlassa puhuivat opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen, Saimaan ammattikorkeakoulun rehtori Anneli Pirttilä ja tutkimuspalvelupäällikkö Mari Härkönen. Opiskelijoiden tervehdyksen toi opiskelijakunta SAIKOn hallituksen puheenjohtaja Eero Turkulainen.

Parhaillaan käynnissä oleva korkeakoulujen yhteinen visiotyö on herättänyt paljon keskustelua korkeakouluissa. Kansliapäällikkö Anita Lehikoinen muistutti puheessaan, että suomalainen yhteiskunta on aina perustunut osaamiseen ja että näin on oltava jatkossakin. Lehikoisen mukaan olemme kuitenkin menettämässä sitä kilpailuetua, jonka korkea osaaminen on meille tuonut.

”Hyvinvointimme ja sivistyksemme turvaamisen ja myös talouden kestävyyden kannalta on välttämätöntä, että osaamisemme on kansainvälisesti kovalla tasolla”, Lehikoinen totesi.

Yksi kilpailukykyä lisäävä keino on tiivistää korkeakoulujen yhteistyötä. Lehikoinen muistutti, että Saimaan ammattikorkeakoulu ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto ovat olleet tässä asiassa edelläkävijöitä.

Myös Rehtori Anneli Pirttilä otti puheessaan kantaa käynnissä olevaan visiotyöhön. Visiotyön tuloksena on syntynyt lakiesitys yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen toimintaa sääntelevästä yhteisestä laista, mitä Saimaan ammattikorkeakoulun väki kannattaa varauksetta.

”Esitetty visio on raikas tuulahdus, jossa on aimo annos uutta ja ennakkoluulotonta ajattelua, koska siinä on uskallettu irrottautua instituutioiden säilyttämisen näkökulmasta. Me olemme suomalaisessa korkeakoulukentässä ja sen kahden pilarin – ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen – järjestelmässä kangistuneet kaavoihimme ja juuttuneet omiin ympyröihimme”, Pirttilä sanoi.

Rehtori Pirttilä sivusi puheessaan myös joidenkin ammattikorkeakoulujen tekemää esitystä, jonka mukaan ammattikorkeakouluilla tulisi olla mahdollisuus myöntää ammatillisia tohtoritutkintoja. Pirttilä pitää esitystä järjettömänä tilanteessa, jossa pitäisi keskittyä työnjakoon ja resurssien järkevään käyttöön. Sen sijaan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden väylää yliopistojen tohtoriopintoihin pitäisi sujuvoittaa, Pirttilä totesi.

Tutkimuspalvelupäällikkö Mari Härkönen puhui puheenvuorossaan tuki- ja palveluhenkilöstön työn merkityksestä koko korkeakoulun menestykselle. Härkösen mukaan tuki- ja palveluhenkilöstön roolin ymmärtäminen on erityisen tärkeää nyt, kun Saimaan ammattikorkeakoulun tukipalvelut ovat siirtymässä LUT-konsernissa yliopiston ylläpitämiksi. Opiskelijakunnan puheenjohtaja Eero Turkulainen pohti omassa puheenvuorossaan ammattikorkeakoulun merkitystä paikallisesti ja maanlaajuisesti.

Anita Lehikoisen puhe

Anneli Pirttilän puhe

Mari Härkösen puhe

Eero Turkulaisen puhe

Kansliapäällikkö Anita Lehikoinen, Opetus- ja kulttuuriministeriö, 0295 3 30182, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.