Rakennusmestari (AMK) –koulutus kiinnostaa hakijoita.

Saimaan ammattikorkeakoulun Uudellamaalla järjestämään rakennusmestareiden muuntokoulutukseen tuli määräajassa 158 hakemusta.  Marraskuun alussa alkavaan koulutukseen valitaan noin kolmekymmentä opiskelijaa.

Muuntokoulutus toteutetaan yhteistyössä rakennusyritysten kanssa. Mukana ovat YIT, SRV, Skanska, NCC, Lujatalo, Fira, Peab ja SSR Uusimaa. Lopullisen opiskelijavalinnan tekevät yhteistyöyritykset, jotka ovat sitoutuneet järjestämän koulutukseen kuuluvan työssäoppimisen palkallisessa työsuhteessa

Rakennusmestareista on pulaa etenkin suurissa kasvukeskuksissa. Uudenmaan rakennusmestareiden muuntokoulutus on pilotti, jonka tavoitteena on saada rakennustyömaille nopeasti alan tarpeisiin koulutettuja asiantuntijoita. Henkilöiden aiempaa tutkintoa ja osaamista hyödynnetään koulutuksessa mahdollisimman paljon. Koulutuksen rahoittaa työ- ja elinkeinoministeriö. Vastaavaa muuntokoulutusta kaavaillaan muillekin työvoimapulasta kärsiville aloille.

Rakennusmestari (AMK)-tutkintoon on koulutettu Etelä-Karjalassa vuodesta 2007 lähtien. Tammikuussa 2018 alkavaan koulutukseen haki syksyn yhteishaussa 87 opiskelijaksi haluavaa. Heistä 25 valitaan marraskuun aikana aloittamaan opinnot.

”Rakentamisen vilkastumisen sekä rakennusmestarikoulutuksen noin 10 vuoden koulutustauon lisäksi on tapahtunut muutoksia myös alalla toimimista säätelevässä lainsäädännössä. Kaikista näistä syistä pätevistä työnjohtajista on pulaa”, sanoo rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutuspäällikkö Kirsi Taivalantti.