Opiskelupäivä alkaa liikuntasalista. Pienryhmä toisensa perään esittelee suunnittelemansa liikuntatuokion. Tuokion suunnittelussa on otettu huomioon ihmisten erilaisuus: yksi liikuntatuokioon osallistuvista käyttää pyörätuolia, toisella on vaikeuksia suuntien hahmottamisessa ja niin edelleen.

”Kun kerrot, että siusta tulee fysioterapeutti, moni ajattelee, että ai, siusta tulee hieroja”, kolmatta vuotta fysioterapeutiksi opiskeleva Eerik Mantere sanoo.

Todellisuudessa ala on mielikuvia laajempi. Opinnoissa perehdytään esimerkiksi anatomiaan, fysiologiaan, erilaisiin terapiamenetelmiin ja – kuten tällä opintojaksolla – eri ikäisten ihmisten terveyteen ja soveltavaan liikuntaan.

ft 2 online
Soveltavalla liikunnalla tarkoitetaan sellaisten henkilöiden liikuntaa, joiden on esimerkiksi vamman, sairauden, toimintakyvyn heikentymisen tai sosiaalisen tilanteen takia vaikea osallistua liikuntaan, jota on yleisesti tarjolla

Eerikin mukaan opinnoille on tyypillistä tiivis läsnäolo kampuksella. Koulua on usein aamusta iltapäivään, ja iso osa opinnoista suoritetaan samassa parinkymmenen opiskelijan ryhmässä.

”Opettajilla on mahdottomasti tietoa ja taitoa, ja sitä välitetään meille esimerkiksi ryhmätöissä, projekteissa ja harjoitustunneilla. Ja kun ollaan paljon koulussa, opiskeluporukka hitsautuu tiiviiksi ryhmäksi”, hän kuvailee.

Opintoihin kuuluu paljon käytännön harjoittelua ja myös asiakastyötä. Esimerkiksi terveyden ja soveltavan liikunnan opintojaksolla jokainen opiskelija etsii itselleen asiakkaan, jota ohjataan liikunta-, ravitsemus- ja lepoasioissa.

Eerikin mukaan ala sopiikin ennen kaikkea ihmisille, jotka ovat kiinnostuneet asiakkaiden kohtaamisesta.

ft 10 onlineSoveltavan liikunnan lisäksi opintojaksolla pohditaan lepoa, ravitsemusta ja stressiä. Kuvassa Eerik Mantere (etualalla) ja muut kolmannen vuoden fysioterapeuttiopiskelijat tarkastelevat kampuksen lounaslistaa. Tehtävänä on päättää, mitä päivän lounasannoksista voisi suositella erilaisille asiakkaille.

Kampuksella vietetyn ajan vastapainoksi työpaikoilla tehdyt harjoittelut ovat opinnoissa omanlaisiaan kohokohtia.

”Kun opetus on hoidettu hyvin, harjoittelupaikalla ei jää seinäruusuksi vaan pääsee oikeasti tekemään asioita”, Eerik sanoo. Hän on ollut harjoittelussa esimerkiksi kotikuntoutuksessa, jossa fysioterapeutti ohjaa asiakasta pärjäämään kotona arjen tilanteissa.

ft 9b online
Fysioterapeuttiopiskelijoilla on hyvä yhteishenki.

Fysioterapeutti voi työllistyä esimerkiksi julkiselle sektorille tai yrityksiin tai ryhtyä yrittäjäksi.

Eerik suhtautuu luottavaisesti siihen, että alan osaajille on tarvetta myös tulevaisuudessa. Hän toivoo löytävänsä valmistumisen jälkeen töitä julkiselta sektorilta.

”Esimerkiksi vanhusten kanssa tulen hyvin toimeen. Myös psykofyysiseen fysioterapiaan erikoistuminen kiinnostaa.” Se on fysioterapian ala, jonka tavoitteena on edistää ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Lue lisää:

Fysioterapeuttikoulutus Saimaan ammattikorkeakoulussa

Fysioterapeutti- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden Motiivi Hyvinvointipalvelut

Pin It