Teksti ja kuvat: Jonna Mielonen-Jumisko

Photoshopattuja ripsiä, kiroilevia lapsia, seksiä ja paljasta pintaa. Mainokset eivät aina osu kohdalleen.

”Tätä mainos kiellettiin, sillä kielenkäyttöä pidettiin sopimattomana”, Otto Väisänen sanoo ja esittelee Youtubesta löytyvää automainosta, jossa lapset kiroilevat antaumuksella.

Markkinaoikeuden kurssilla liiketalouden ensimmäisen vuoden opiskelijat etsivät ja analysoivat mainoksia niiden laillisuuden perusteella. Mainontaa säädellään lainsäädännöllä, mutta usein mainostajat koettelevat lain rajoja, Väisänen toteaa.

”Pienimuotoisia esityksiä meillä on aika usein. Ne ovat mukavia, sillä niistä oppii muutakin kuin itse asian.”

Mainoksista syntyy opiskelijoiden keskuudessa keskustelua. Rajanveto sallitun ja kielletyn välillä ei ole aina yksinkertaista.

”Onhan tämä hauska”, Väisänen hymyilee.

”Mutta varmaankin joku kukkahattutäti on tästä suuttunut. Ja välttämättä lasten kiroilu ei kuitenkaan ole täysin hyvien tapojen mukaista.”

Pari viikkoa myöhemmin sama porukka istuu treenihuoneen sohvilla ja miettii, mitä kaikkea on vielä ehdittävä hoitaa ennen perinteistä kevättapahtumaa, Linnoituksen kevättä.

”Mikä on tilanne, saadaanko ne kananmuna myyntiin? Entä kuinka koristeryhmällä sujuu?” kokousta vetävä Viivi Virolainen kyselee.

Markkinoinnin opiskelijat järjestävät perinteistä Linnoituksen kevät –tapahtumaa. Homma tuntuu olevan hanskassa. Tapahtuma on markkinoinnin opiskelijoiden ensimmäisiä oikeita töitä.

Käytännön tapahtumajärjestäminen on äärimmäisen opettavaista, opiskelijat sanovat. Kirjoista lukemalla oppii perusteet, mutta vasta käytäntö näyttää, mitä opit oikeasti tarkoittavat.

”Nyt on tosi kyseessä. Jos tentissä mokaa, mokaa pelkästään oman suorituksensa. Kun tehdään oikeaa projektia, ei ole varaa mokata, sillä siinä menee muidenkin työ hukkaan.”

Kokous etenee sujuvasti, sillä jokainen on hoitanut oman tonttinsa.

”Eipä tässä sitten muuta”, Virolainen päättää kokouksen.

”Ketkä ovat tulossa perjantain saunailtaan?”

 

Pin It