Kevätmarkkinatapahtuma Linnoituksen kevät oli Osuuskunta Siriuksen ensimmäinen näytönpaikka. Saimaan ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden markkinoinnin opiskelijat järjestivät perinteisen kevättapahtuman alusta loppuun aina myyntipaikkojen välityksestä tapahtuman oheisohjelmaan ja markkinointiin.

Kevätmarkkinatapahtuma Linnoituksen kevät oli Osuuskunta Siriuksen ensimmäinen näytönpaikka.

Saimaan ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden markkinoinnin opiskelijat järjestivät perinteisen kevättapahtuman alusta loppuun aina myyntipaikkojen välityksestä tapahtuman oheisohjelmaan ja markkinointiin.

Näin markkinointia Saimaan ammattikorkeakoulussa opiskellaan: ensimmäisen vuoden keväällä markkinointiin suuntautuvat tradenomit perustavat osuuskunnan, jonka kautta he työskentelevät oikeille asiakkaille.

Linnoituksen kevät oli lähtölaukaus, siriuslaiset kertovat. Lisää projekteja on tulossa.

”Teemme kaikenlaisia markkinointiin, myyntiin ja innovointiin liittyviä projekteja. Laidasta laitaan, mutta jotenkin niiden on liityttävä markkinointiin tai myyntiin”, kertoo Siriuksen toimitusjohtaja Teemu Rasi.

Syksylle on tiedossa toinen Lappeenrannan Linnoituksen tapahtuma, syysmarkkina Kekri. Sen lisäksi käynnissä on jo nyt muutamia pienempiä projekteja. Lisää hankitaan jatkuvasti.


Opiskelijoiden osuuskunta toimii täysin oikean yrityksen tavoin. Teemu Rasi toimii Siriuksen toimitusjohtajana, taustatukemaan hänellä on hallitus. Hallituksen ensimmäiset jäsenet valittiin vapaaehtoisista. Paikat eivät ole pysyviä.

”Hallituksen jäsenet vaihtuvat tietyn määräajan välein. Tehtävät kiertävät, jotta mahdollisimman moni pääsisi kokeilemaan luottamustehtäviä”, opiskelija Emma Kokkonen kertoo.

Osuuskunta toimii muutoinkin yrityksen tavoin. Työtä tehdään tavoitteellisesti ja maksavien asiakkaiden tarpeisiin on pystyttävä vastaamaan.


Entä opiskelu? Eikö kirjoja tarvitse avata ensimmäisten kuukausien jälkeen ollenkaan?

Väärin, Rasi, Kokkonen, Artturi Koskinen ja Olli Suutari sanovat.

Markkinoinnin teoriatieto hankitaan pääasiassa alan kirjallisuudesta. Jokainen opiskelija lukee valitsemansa kirjan, esittelee sisällön muille kirjatreeneissä ja kirjoittaa teoksesta esseen. Kirjat valitaan ohjaavan opettajan eli valmentajan hyväksymästä kirjalistasta. Jos opiskelija löytää mielenkiintoisen kirjan listan ulkopuolelta, hän voi hyväksyttää sen opettajalla.

”Nopeasti huomaa, että käytännön projektien suorittaminen on vaikeaa ilman teoriatietoa. Kirjoja on siis pakko lukea”, Rasi sanoo.

Suutari kertoo lukemisen luonteen muuttuvan, kun kirjoja ei lue tenttiä varten.

”Niitä luetaan itselleen, ja silloin sisällön omaksuu aivan eri tavalla. Lukemisesta tulee enemmän tiedon hankintaa ja vähemmän asioiden opettelua.”

Kirjojen lisäksi opiskelijat hankkivat teoriatietoa myös luennoilta – osuuskuntakielellä treeneistä.

”Jokainen opiskelija vetää opintojensa aikana kahdet treenit, eli toimii luennoitsijana. Treeneissä opiskelu pohjautuu hyvin pitkälle keskusteluun, jolloin jokaisen älykkyys ja mielipiteet saadaan hyödynnettyä. Menetelmä on hyvin vuorovaikutuksellinen, vaatii kaikkien osallistumista ja parhaimmillaan lisää kaikkien ymmärrystä aiheesta”, Siriuksen valmentaja Sampo Kokkonen kertoo.


Markkinoinnin opiskelijat ovat opiskelleet osuuskunnissa lähes kymmenen vuoden ajan. Ensimmäinen pilottiryhmä aloitti opiskelun osuuskunnassa vuonna 2009.

Sen jälkeen toimintaa ja opetussuunnitelmaa on kehitetty vuosi vuodelta.

”Kokemukset ovat olleet erittäin hyviä ja yritykset, joiden kanssa osuuskunnat ovat tehneet yhteistyötä ovat olleet tyytyväisiä”, iloitsee toimialajohtaja Kati Tanninen.

Käytännössä osuuskuntien opiskelijat saavat toimia varsin itsenäisesti. Tarvittaessa tukea saa valmentajalta, joka myös hyväksyy esimerkiksi opintosuoritukset.

”Valmentaja on se viimeinen jarru, joka ottaa kopin jos näyttää siltä ettei homma etene. Hän pitää meille myös luentoja ja vetää harjoituksia, avaa silmiä ja tökkii oikeaan suuntaan”, Suutari tiivistää.


Mistä on kyse?

  • Liiketalouden opiskelijat opiskelevat ensimmäisen vuoden kaikille yhteisiä perusopintoja
  • Suuntautumisala valitaan ensimmäisen syksyn jälkeen: vaihtoehtoina laskentatoimi, juridiikka ja markkinointi
  • Markkinointiin suuntautuvat opiskelijat perustavat osuuskunnan ensimmäisen opiskeluvuoden keväällä
  • Osuuskunta tarjoaa markkinoinnin ja myynnin palveluja yrityksille
  • Lisäksi osuuskunta toteuttaa innovaatiosessioita yrityksille
  • Käytännön työn lisäksi markkinoinnin opiskelijat lukevat alan kirjallisuutta ja opiskelevat myös luennoilla
  • Lue lisää täältä.
Pin It