Teksti ja kuvat: Jonna Mielonen-Jumisko

Vielä naurattaa, vaikka takana on 22 tuntia tiukkaa työntekoa.

Kello lähestyy puoli yhdeksää eräänä marraskuisena aamuna. Imatran kylpylän kokoushuoneessa istuu kolmisenkymmentä opiskelijaa. Monella on edessään energiajuomaa, sillä yö on ollut pitkä.

Käynnissä on markkinoinnin opiskelijoiden 24 tunnin innovaatiotyöpaja. Mukana on opiskelijoita kaikista Saimaan ammattikorkeakoulun osuuskunnista – Askeleesta, Luxista ja Visiosta. Lisäksi työpajaan osallistuu myös lukiolaisia.

Opiskelijoilla on ollut vuorokausi aikaa innovoida, kuinka kansainvälisiä matkailijoita saataisiin paremmin houkuteltua Imatran seudulle.

Ei mikään helppo tehtävä.

Työpaja alkaa toimeksiannon esittelyllä. Toimeksiantaja, Imatran seudun kehitysyhtiö Kehy, toivoo saavansa opiskelijoita uusia ja tuoreita näkökulmia vaikeaan ja kovasti kilpailtuun alaan.

24 tunnin aikana aikaa ideoinnille ei ole liikaa. Aikapaine on kuitenkin pelkästään hyvä, näkee työpajanjärjestäjiin kuuluva Pasi Toropainen Markkinointiosuuskunta Luxista.

”Vuorokauden kestävä innovointi antaa mahdollisuuden pähkähulluillekin ideoille. 12 tuntia olisi ollut liian lyhyt aika.”

Kun toimeksianto on esitelty, opiskelijat jakautuvat viiden hengen ryhmiin. Ideointi alkaa.

”Tämä on ollut mielenkiintoista”, toteaa Lauri Pohjolainen, Lappeenrannan Lyseon lukion abiturientti.

”Erilaista, vastaavaa projektia emme ole aikaisemmin ammattikorkeakoulun kanssa tehneet. Osuuskuntaopiskelu vaikuttaa todella mielenkiintoiselta tavalta opiskella.”

Pääosin ryhmät ovat työskennelleet omaan tahtiinsa. Vuorokauden kuluessa pidettiin muutamia yhteisiä ohjelmanumeroita.

”Neljältä iltapäivällä meillä oli check up, kävimme läpi, missä vaiheessa ryhmät olivat. Päivällisen söimme yhdessä, mutta muuten ryhmät ovat työskennelleet vapaasti”, Lidia Dimov markkinointiosuuskunta Luxista kertoo.

”Puolen yön aikaan ehdottelimme pientä virkistystuokiota, mutta sitä ei kaivattu”, Toropainen nauraa.

Nukkumiseen aikaa ei tuhlattu. Toropainen kertoo nukkuneensa kolmisen tuntia.

Aamun sarastaessa ryhmien raportit alkavat valmistua. On aika arvioida lopputulokset.

Nelihenkinen asiantuntijaraati koostuu matkailualan ammattilaisista. Kukin ryhmä esittää tuotoksensa, minkä jälkeen raati palkitsee parhaimman idean.

Voittajaksi valikoituu suunnitelma, jossa Suomen luonnon olemassa olevia vahvuuksia tuotteistetaan aikaisempaa paremmin selkeiksi kokonaisuuksiksi.

”Mielestämme nykyisen linjan sijaan tulisi keskittyä siihen, miten Suomi erottuu parhaiten muusta maailmasta sen eksotiikallaan. Näitä erottuvuustekijöitä ovat mielestämme puhdas luonto, hiljaisuus, turvallisuus, mahdollisuus esimerkiksi kalastaa ja sienestää – downshiftausta  Saimaan alueelle”, kertoo voittajajoukkueeseen kuulunut Heidi Leppänen.

”Ajattelimme tuotteiksi kahta erilaista lomatyyliä: retriitti ja aktiiviloma. Retriitti -tuote olisi tarkoitettu niille, jotka haluavat parantaa elämänlaatuaan ja rentoutua löytääkseen itsensä. Aktiivilomalla puolestaan voi kokea Saimaan alueen täysin rinnoin, ohjelmassa voisi olla esimerkiksi wakeboardingia, riippuliitoa tai mönkijäsafari.”

Toimeksiantaja on tyytyväinen. Ideoiden työstämistä jatketaan yhteistyössä Kehyn kanssa keväällä.