Kuinka lappeenrantalainen saunalautta- ja ohjelmapalveluyrittäjä tavoittaisi asiakkaansa tehokkaammin digitaalisten välineiden kautta? Entä millä tavalla saunalautalle voitaisiin saada lisää asiakkaita täyttämään hiljaisia arki-iltoja?

Näitä kysymyksiä yrittäjä Teemu Virtanen oli pyöritellyt mielessään jo pidemmän aikaa. Hän kaipasi uusia näkökulmia ja haastajaa ideoilleen – yksityisyrittäjänä työskentely on ajoittain yksinäistä työtä.

Niinpä Virtanen lähestyi kysymysten kanssa Saimaan ammattikorkeakoulua.

”Minulla oli mielessäni selkeä haaste, arki-iltojen täyttäminen saunalautalla. Kaipasin asiaan ulkopuolista, asiantuntevaa näkemystä. Omia juurtuneita ajatuksia kun on välillä vaikeaa lähteä muuttamaan eikä aina osaa sanoa itsekään, onko jokin idea oikeasti hyvä vai ei,” Virtanen sanoo.


Yhteistyö alkoi yhteydenotosta tutkimusjohtaja Henri Karppiseen. Pian Virtasen yrityksen markkinointihaasteita työsti joukko markkinoinnin opiskelijoita.

”Järjestimme markkinoinnin osuuskuntien kanssa innovointisession. Tavoitteeksi asetettiin löytää Teemun yritykselle käyttäjäryhmiä sekä pohtia uusia tapoja käyttää digitaalisia kanavia,” Karppinen kertoo.

Opiskelijat työstivät kysymyksiä täydet 12 tuntia ja esittivät ratkaisuehdotuksen illan suussa.

”Itse kävin aamulla esittelemässä opiskelijoille yritykseni sekä kerroin heille hieman omia ajatuksiani asioiden suhteen. Illalla tulin kuulemaan tulokset”, Virtanen sanoo.

Yhteistyö ammattikorkeakoulun kanssa oli sujuvaa.

”Tietysti tällainen prosessi vie minultakin työaikaa, mutta ei kohtuuttomasti. Lopputulos oli vaivan arvoinen.”


Innovointisession tuloksia Virtanen kävi läpi yhdessä liiketalouden lehtori Sami Lanun kanssa. Joukossa oli useita käyttökelpoisia ajatuksia.

”Esiin nousi asioita, joita en aikaisemmin ollut tullut ollenkaan ajatelleeksi. Yhtä juttua kokeilemme varmasti, muutama muukin on harkinnassa”, Virtanen kertoo.

Virtasen yhteydenoton aikaan Saimaan ammattikorkeakoulussa oli käynnissä Digikaappaus-tutkimushanke, jossa selvitettiin mm. sitä, kuinka digitalisaatio vaikuttaa isoihin yrityksiin.

Hankkeen tuloksista saatiin mainiota tietoa myös pienyrittäjän digitalisaatiohaasteisiin, tutkimusjohtaja Henri Karppinen kertoo.

”Hankkeen kautta saimme vertailutietoa siitä, kuinka suuremmat yritykset ovat ratkaisseet ongelmia. Kävi ilmi, että haasteet ovat loppujen lopuksi hyvin samantyylisiä, vaikka mittakaava onkin erilainen.”

Pin It