Bonehill Gaming – Kokemuksellista projektioppimista e-urheilusta

Kategoria: Taide ja teknologia Kirjoittaja:

Pinnalla | Tutkimus & kehitys | Ilmiö | Skinnarilan kampuksen LAB- ja LUT-opiskelijat, Trailblazers ja Taavetin lukion opiskelijat ideoivat, suunnittelivat ja järjestivät yhdessä Bonehill Gaming -pelitapahtuman Luumäellä 15-16.2.2020, sekä reflektoivat oppimaansa tapahtuman parantamiseksi tulevaisuudessa.

Pelitapahtuma sisälsi kilpapeliturnauksia, lanittamista ja yleisöpelejä. Tapahtuma onnistui mittareiden valossa erinomaisesti. Se keräsi osallistujia paikan päälle ja verkkoon yli 600, sponsorirahoitusta 2 400 euroa ja 85 kilpapelaajaa. Ja mikä tärkeintä, 98 % tapahtumaan osallistujista haluaisi tapahtuman toistuvan myös jatkossa. Järjestämiseen osallistuneet opiskelijat saivat tästä käytännönläheisestä projektista opintosuoritukset. Tapahtuma toteutettiin osana MINT -hanketta, jonka tavoite on edistää Etelä-Karjalan pienten kuntien innovaatio ja kokeiluekosysteemin kehittymistä sekä uusien kokeilumestareiden syntymistä.

Bonehill Gaming-tapahtumassa riitti vilskettä. Kuva: Erno Salmela

E-urheilu on Suomen nopeimmin kasvava urheilumuoto. Se on ohittanut nuorten miesten keskuudessa suosiossa jo jääkiekon. Muutenkin ala kehittyy parhaillaan vauhdikkaasti. Etelä-Karjalassa e-urheilua on edistänyt Trailblazers, joka koostuu osakeyhtiöstä, pääasiassa opiskelijoista muodostuvasta osuuskunnasta ja e-urheilukurssin suorittajista. Yhteensä näissä on mukana noin 50 henkilöä, joista Bonehill Gamingia oli järjestämässä 13 henkilöä. Lisäksi järjestäjiin kuului Luumäen Taavetin lukion rehtori ja opettaja, lähes 10 oppilasta ja Luumäen nuoristoimen edustajia. Yhteensä järjestäjiä oli 25, joista muodostui projektiryhmä.

Idea pelitapahtuman järjestämisestä syntyi, kun MINT -hankkeen asiantuntijoista koostuva iskujoukko vieraili Luumäen kunnassa. Taavetin lukiossa on tavoitteena tarjota tulevaisuudessa yrittäjyyteen liittyviä opintokokonaisuuksia. Tapaamisessa mietittiin erilaisia keinoja, miten opiskelijat saisivat käytännön kokemusta ja miten voitaisiin edistää yhteistyötä kunnan ja Skinnarilan kampuksen välillä. Näin lähti liikkeelle kokeilu, jonka tuloksena syntyi Bonehill Gaming -tapahtuma.

Valtaosa tapahtuman järjestäjistä oli Skinnarilan kampuksen ja Taavetin lukion opiskelijoita. Oppiminen tapahtui kokemuksellisena projektioppimisena, jonka vaiheina olivat ideointi, suunnittelu, markkinointi, järjestäminen, jälkimarkkinointi ja reflektointi. Eli ensin tehtiin, minkä jälkeen pohdittiin yhdessä, mikä meni hyvin ja missä jäi parannettavaa.

Bonehill Gamingin turnaus- ja livetuotantoalue vaati paljon tekniikkaa. Kuva: Erno Salmela

Kävijäpalautteen perusteella paljon parannettavaa ei kuitenkaan jäänyt siitä huolimatta, että suuri osa järjesti vasta ensimmäistä pelitapahtumaa. Tavoitteet ylitettiin lähes kaikilta osin. Tapahtuma veti paikan päälle tai verkkoon yhteensä yli 600 ihmistä. Kilpailijoita oli turnauksissa ja yleisökisoissa yhteensä 85.  Osallistujista 98 % oli sitä mieltä, että tapahtuma tulee järjestää jatkossakin. Erinomaista oli myös elinkeinoelämän herääminen tukemaan tapahtumaa, sillä sitä kautta saatiin peräti 2 400 euron arvoinen palkintopotti. Luumäeltä osallistui useita yrityksiä tapahtuman sponsorointiin.

Bonehill Gaming sisälsi kolme osatapahtumaa: turnaukset (CSGO, NHL20 ja Propilkki), yleisöpelit ja -kisat (n. 20 pelipistettä, joissa valittavana tuhansia pelejä) ja lanit. Viisihenkisin joukkuein pelattu jännittävä CSGO-turnaus kesti seitsemän tuntia. NHL20-turnaukseen osallistui Suomen huippujakin. Propilkki eli e-urheilu pilkkikisa oli kiva yön tuntien kevennys. Yleisöpelejä oli tarjolla viideltä eri vuosikymmeneltä eli kaikille jotakin.  Laneilla tarkoitetaan tapahtumaa, jossa pelaajille on varattu pelipiste, johon he tuovat omat koneensa. Tapahtuman 35 lanittajasta suuri osa pelasi läpi yön.

Lanitusta Bonehill Gamingissa. Kuva: Erno Salmela

Kaiken kaikkiaan järjestäjät, pelaajat ja yleisö olivat erittäin tyytyväisiä tapahtumaan. Tunnelma oli erinomainen ja jännitystäkin piisasi – ja jätti nälkää seuraavaan tapahtumaan. Tapahtuma houkutteli paikalle nuorten lisäksi myös paljon lapsiperheitä.

Myös jatkoa on luvassa niin Luumäellä kuin muuallakin Etelä-Karjalassa. Nimittäin Luumäen tapahtumasta oppineena suunnitelmissa on vuodeksi 2021 tapahtumakiertue, jonka aikana järjestetään pelitapahtuma vähintään viidessä Etelä-Karjalan kunnassa. Samalla etsitään eri e-urheilulajeissa aluemestareita.

Siis lisää tapahtumia, lisää pelattavaa, lisää kivaa. E-urheilusta tehdään koko Etelä-Karjalan juttu. Opiskelijat tulevat olemaan myös kiertueen järjestämisessä tärkeässä roolissa. Kiertue tullaan todennäköisesti rakentamaan osana LAB:n ja LUT:n MINT-hanketta, jonka rahoittaa Uudenmaan liitto ja Euroopan aluekehitysrahasto. MINT -hankkeen etenemistä voit seurata: www.minttiin.fi

 

Erno Salmela
Projektipäällikkö ja tutkijatohtori
LUT-yliopisto

Elsa Melkko
Projektipäällikkö
LAB-ammattikorkeakoulu

Uusimmat kategoriassa Taide ja teknologia

Osaatko Zoomata?

Näkökulma | 5 hyvää syytä ylläpitää omat digitaidot “Kokeilin ensimmäistä kertaa, ja
Siirry Ylös