Hyvinvointia ruuasta

Kategoria: Talous ja työelämä Kirjoittaja:

Pinnalla | Miten me voimme? Hyvinvoinnin kulmakiviä voi jokainen etsiä omasta elämästään ja rakentaa niistä kestävän kokonaisuuden. Yksi tärkeimmistä asioista jaksamisessa on ruuan merkitys.

Kuva: Pixabay

Ammatilliset opettajapäivät keräsivät syyskuun puolessa välissä Gustavelundiin joukon opettajia kuuntelemaan ja keskustelemaan opettajuudesta, jaksamisesta sekä tulevaisuudesta eri näkökulmista. Yksi ehkä hauskimmista puhujista oli ravitsemusasiantuntija Patrik Borg, joka säväytti omalla raikkaalla luennollaan. Hän kutsuu itseään ”pöperöproffaksi” ja hyvin räväkästi ottaa kantaa syömisen merkitykseen ihmisen hyvinvoinnissa. Saako syömisellä hyvinvointia?

Syömisestä on hänen mielestään tehty ihmisille ongelma. Meille jaetaan erilaista infoa, joka on usein myös ristiriitaista. ”Pahoinvointia” aiheuttaa itsessään jo se, kun tuntuu, että aina syö väärin. Aikaa tuhlaantuu liikaa pikkuasioihin näpertelyyn kuten siihen, että pohtii, voiko syödä herkun vai ei. Jos ruokavaliossa suuret linjat ovat kunnossa, on aivan yhdentekevää, syökö yhden herkun vai ei.

Borg nosti omassa puheenvuorossaan  esille neljä isoa ydinkohtaa:

  1. Syömisen on oltava tietoista, stressaamatonta, intuitiivistä, elämyksellistä ja sosiaalista. Hän korosti tässä kohtaa erityisesti sitä, että kuuntele kehoasi ja nauti tilanteesta. Matkoilla käytä energiaa siihen, että nautit paikallisesta ruuasta, älä siihen, että lasket kaloreita.
  2. Syömisessä on huomioitava sopiva määrä. Kuuntele omaa kehoasi, rytmitä syömisesi oman aikataulusi mukaan ja huolehdi siitä, että syöt riittävän laadukasta ruokaa.

Jokaisella on omat yksilölliset tarpeensa riippuen esim. liikunnan määrästä. Borg painotti useaan otteeseen myös liikunnan ilon löytämistä ja sen sosiaalisen luonteen huomaamista. Tutkimuksen mukaan suomalaisilta on hävinnyt sekä liikunnan ilo että ilo syömisestä. Liikkumisesta on tehty liian suorituskeskeistä eikä aina huomata sitä, miten paljon se tuo hyvää oloa ja lisää jaksamista.

Nälkää ei saisi myöskään sekoittaa. Jos päästät näläntunteen valloilleen etkä välitä siitä, alkaa keho pikkuhiljaa ”kyllästyä” ja näin nälkä menee sekaisin.

  1. Ateriarytmien tasaisuudesta olisi pidettävä huolta. Tasainen ateriarytmi ei tarkoita Borgin mukaan sitä, että syö tietyin väliajoin tietyt ateriat vaan sitä, että syö niin, että illalla tulee olo, että ei ole nälkä mutta tekee mieli syödä.
  2. Kiinnitä huomiota ruuan laatuun.

Borgin luennolla vilahtivat sanat: kammonälkä ja syömisvaje. Kammonälkää ja syömisvajetta voi ehkäistä kiireisen työpäivän lomassa riittävillä välipaloilla. Kuuntele omaa kehoasi: se yleensä tietää, mitä haluaa. Älä kuitenkaan unohda unen merkitystä jaksamiseen ja painonhallintaan.

Teija Launiainen
Lehtori, laskentatoimi
Saimaan ammattikorkeakoulu

Uusimmat kategoriassa Talous ja työelämä

kuvassa lehmä

Maatilasta osakeyhtiöksi

Tutkimus & kehitys | Maatilojen yhtiöittämiset ovat tulleet ajankohtaisiksi, kun maatilojen määrä
Siirry Ylös