Kielikeskus kouluttaa kiinalaisista

Kategoria: Matkailu ja palveluliiketoiminta Kirjoittaja:

PINNALLA | Saimaan ammattikorkeakoulu järjesti Lappeenrannan kaupungin tarpeisiin räätälöidyn koulutuksen, jossa tutustuttiin Kiinan kieleen ja kulttuuriin.

Kuva: Merja Karppinen

Syödäänkö kiinalaisessa illallispöydässä lautanen tyhjäksi? Milloin lahjat annetaan? Mihin perustuu kiinalaisen kulttuurin hierarkia ja miten se näkyy tämän päivän Kiinassa? Mitä ovat kiinalaisten vastineet Facebookille, Googlelle ja Tinderille, sillä mitään näistä ei ole käytössä Kiinassa?

Osaatko esitellä itsesi kiinan kielellä ja ymmärrätkö heidän tapaansa käydä kauppaa tai osaatko isännöidä kiinalaisia vieraita niin, että huomioit kulttuuritaustasta johtuvat erityispiirteet hienotunteisesti niin, että yhteistyö sujuu ja tuottaa myös tulosta?

Näihin ja moniin muihin Kiinaan liittyviin kysymyksiin saatiin vastauksia ja oppia Saimaan ammattikorkeakoulun kielikeskuksen tuottamassa Kiinalaiset yhteistyökumppaneina -koulutuksessa, joka räätälöitiin yhdessä asiakkaan, Lappeenrannan kaupungin, kanssa.

Koulutuksen osallistujat edustivat kaupungin eri toimialoja aina teknisistä ja kansainvälistymispalveluista koulutukseen. Lappeenrannan kaupunki lisää yhteistyötä kiinalaisten kumppaneiden kanssa ja esimerkiksi matkailun rintamalla tehdään parhaillaan Etelä-Karjalassa isoja ponnisteluja sen eteen, että alueelle saataisiin kiinalaisia matkailijoita mahdollisesti kiinalaisten Pietariin suuntautuvien matkojen siivellä.

Koulutus toteutettiin kolmena iltapäivänä eri teemoilla. Ensin perehdyttiin kiinan kielen erityispiirteisiin kuten ääntämiseen ja kirjoitusmerkkien perusteisiin ja kalligrafiaan kiinan kielen lehtorin Hwei-Ming Boyen johdolla. Kohteliaisuusfraasit kuten tervehdykset, esittelyt ja kiitokset tulivat tutuksi yhdessä toiminnallisesti oppien.

Toisessa koulutussessiossa perehdyttiin allekirjoittaneen johdolla kiinalaiseen tapakulttuuriin ja arvomaailmaan muun muassa kulttuurienvälisen viestinnän teorioita hyödyntäen sekä kiinalaisten erityispiirteisiin matkailijoina.

Kasvojen menettäminen, quanxi-verkostot, aikakäsitys sekä kiinalainen ruokakulttuuri ja siihen liittyvät tavat ovat monella tapaa hyvin erilaisia kuin Suomessa, joten asioita kannattaa opiskella.

Suomalaiset yrityselämän isännät ja matkailualan yrittäjät tekevät valitettavan paljon kulttuurikolareita, koska eivät tunne Kiinaa, kiinalaisia tai heidän tapojaan ja mieltymyksiään kauppakumppaneina tai matkailijoina. Näillä kulttuurikolareilla voi olla kallis hintalappu varsinkin nyt, kun kiinalaisten matkailu Suomeen on kovassa kasvussa.

Vuonna 2018 kiinalaisten matkailu Suomeen kasvoi 6,3 prosenttia erityisesti Lappi-buumin takia. Nuoret Y-sukupolveen kuuluvat kiinalaiset matkailijat ovat löytäneet Suomen eksotiikan, mielenkiintoiset nähtävyydet, aktiviteetit ja ruokakulttuuriin. Toiveissa on, että heitä saadaan houkuteltua Saimaan alueelle erityisesti kesäisin, sillä kiinalaisten matkailijoiden ostovoima loisi varmasti monia työpaikkoja alueen matkailuyrityksiin.

Kolmannessa opetussessiossa Hankenin lehtori Pia Polsa perehdytti koulutettavat Kiinan tuhatvuotiseen historiaan mutta myös nykypäivän trendeihin.

Räätälöity koulutus osoitti, että Saimaan AMK:n kielikeskuksesta löytyy erilaista osaamista ja puuttuvaa osaamista voidaan täydentää kielikeskuksen hyvistä verkostoista. Tällaiset yrityskoulutukset tuovat hyvää vaihtelua normiopetukseen ja antavat opettajille myös mahdollisuuden syvemmän tietotaidon jakamiseen, kuin mitä on mahdollista normikurssien puitteissa. Samalla kielikeskusta tehdään tunnetuksi potentiaalisille opiskelijoille, jotka kenties innostuvat suorittamaan vaikka kiinan kielen tai kulttuurienvälisen viestinnän opintoja avoimen ammattikorkeakoulun kautta.

Asiakkaalta saatu palaute oli kiittävää, mikä herättääkin toiveita siitä, että vastaavaa koulutusta ostaisivat myös muut alueen yritykset ja yhteisöt, joilla on Kiinan kanssa toimintoja. Lappeenrannan kaupungin koulutuksen osallistuja nimetön palaute kiteytti koulutuksen annin: ”Koulutus ei ihan vastannut odotuksia, vaan oikeastaan ylitti odotukset!”

Jaana Häkli
Lehtori, kielikeskus
Saimaan ammattikorkeakoulu

Uusimmat kategoriassa Matkailu ja palveluliiketoiminta

Yrityskummit yrittäjien apuna

Pinnalla | Yrityskummi on yrittäjän mentori. Ammattikorkeakoulun lehtorille kummitoiminta on tapa verkostoitua
Siirry Ylös