Kuinka tehdä loistava verkkokurssi?

Kategoria: Talous ja työelämä Kirjoittaja:

Pinnalla | Tiimiopettajuus toimii erittäin hyvin myös verkko-opintojaksoilla.

Ymmärrän, että otsikko on jokseenkin provokatiivinen ja määrä ”loistavuus” on aina jossain määrin subjektiivista. Siltikin haluan jakaa kokemukseni siitä, kuinka neljä opettajaa yhdessä tekivät 1. vuoden opiskelijoille verkkokurssin markkinoinnin perusteista tiimiverkko-opettajuus -mallilla.

Kuva: Pixabay

Kirjoitin edelliseen Suunta -lehteen (2/19) artikkelin ”Kokemuksia tiimiverkko-opetuksesta”, josta voi halutessaan lukea lisää toimintamallistamme. Lyhykäisyydessään tavoitteemme oli tuoda kunkin opettajan oma erityisosaamisala voimakkaasti mukaan kurssin opetukseen rajoittamatta kenenkään omimpia toimintamalleja. Tiimiopetuksen yhtenä erittäin hyvänä etuna onkin, että kurssin opettajan osaamispohjaa saadaan näin laajennettua ja lavennettua. Poikkitieteellisten opintojaksojen kohdalla jopa merkittävästi.

Usean opettajan käyttö mahdollisti myös selkeiden osakokonaisuuksien rakentamisen kurssille. Kukin opettaja vastasi vähintään yhdestä osa-alueesta ja osa osa-alueista toteutettiin yhdessä. Näiden osa-alueiden rajaukset sekä sisällöt sovittiin yhdessä, jotta päällekkäisyyksiä eikä myöskään aukkoja jäisi kurssille. Varsinaiseen toteutukseen kukin opettaja sai ”vapaat kädet”, mutta kukin informoi muita omista suunnitelmistaan ja tekemisistään. Aikataulu oli myöskin täysin vapaa lukuun ottamatta tietenkään kurssin avaamiseen liittyvää määräaikaa. Kurssi rakennettiin ”nollasta”, eli pohjana ei käytetty lähiopetukseen suunniteltua kurssia, vaan koko toteutus alusta lähtien mietittiin ja suunniteltiin nimenomaan verkkoa silmällä pitäen.

Opetusmenetelmät sekä -tavat kukin opettaja sai valita itsenäisesti. Näin varmistettiin, että kurssilla käytetään riittävän monipuolisia menetelmiä sekä oppimistehtäviä eivätkä kaikki osa-alueet ajautuisi ”samaan muottiin”. Esim. kahdella osa-alueella hyödynnettiin paljon videoluentoja, joissakin artikkeleja sekä luentokalvoja ja joissakin muiden tuottamia videoita ja muita materiaaleja. Oppimistehtävinä käytettiin esseitä, presentaatioita, Moodle-tenttejä, vertaisarviointia ja itsearviointia. Käytännössä ei siis mitään, mitä olisi jo käytetty jo aiemminkin, mutta nyt nämä kaikki olivat samalla opintojaksolla.

Kurssin tekniseen ja laadulliseen puoleen hyödynnettiin eAMK laatukriteeristöä sekä LUT-konsernin opetusteknologiatiimin osaamista. Videoiden kuvaamisessa, editoimisessa ja julkaisussa hyödynnettiin talon video-osaamista sekä helpdeskin apua. Opiskelijoille haluttiin tarjota mutkaton, aidosti toimiva ja joka laitteella pyörivä kurssi, josta jokainen erityyppinen oppija pysyisi oppimia markkinoinnin perusteet. Opiskelijoiden antama kokonaisarvosana 4,7 kertoo siitä, että tavoitteessa onnistuttiin varsin mukavalla tasolla. Lisäksi opiskelijoiden saamat arvosanat laajahkosta kurssista kertovat, että oppimista on tapahtunut erittäin hyvin.

Päätän tämän artikkelin samaan toteamukseen kuin edellisenkin: Uskallan tämän kokemuksen perusteella suositella muillekin opettajatiiminä toimimista myös verkkokursseilla.

 

Sampo Kokkonen
Lehtori ja tiimivalmentaja
LAB-ammattikorkeakoulu

Uusimmat kategoriassa Talous ja työelämä

Etäopettajan taipale jatkuu

Näkökulma | Muistelin taannoin Suunnassa opettajuuteni alkuvuosia vapaassa sivistystyössä, avoimen yliopiston opinnoissa sekä

Muutama sana dialogista

Näkökulma | Esittelen tässä artikkelissa dialogin kulmakivet, pohdin dialogin tärkeyttä ja esitän muutaman
Siirry Ylös