Metsäkoneenkuljettajille riittää töitä

Kategoria: Talous ja työelämä Kirjoittaja:
Tony Jouhtinen ja Esa Majander haluavat oikaista metsäalan vanhoja mielikuvia

Metsäalan ammateista on kadunmiehellä vielä vanhahtava mielikuva. Lumihangessa saapasteleva sahamies kuuluu historiaan, kun tämän päivän ammattilaisen työvälineitä ovat järeät harvesterit ja ajokoneet, täynnä tietotekniikkaa.

Hahmottamista ja pelisilmää vaaditaan

ESR:n rahoittamaa Moto-hanketta vetävä projektipäällikkö Tony Jouhtinen Saimaan ammattiopisto Samposta painottaa alan teknisyyttä ja kuljettajan hahmottamiskykyä.

– Metsäkoneen ajokopissa kaikki on digitaalista. Koneen käyttäminen vaatii hyvää havaintojen ja liikkeiden yhteensovittamiskykyä. Sen lisäksi pitää pystyä huomioimaan ympäristö ulkona, missä kaikki hakkuualueet ovat erilaisia.

Sampon metsäalan koulutuspäällikkö Esa Majander on Jouhtisen kanssa samoilla linjoilla.

– Kaadettua puutavaraa voi maastossa poimia kuormaimen kouralla monella eri tavalla, hyvin ja huonosti. Liikemotoriikan ja -hermoston yhteensovittamisessa voi peliohjaimien käyttökokemus auttaa, mutta hakkuupöllien käsittelyssä vaadittavaa huolellisuutta se ei korvaa.

Metsäkoneen puikoissa ollaan koko ajan jonkun toisen omistamassa metsässä, missä jokainen puu on omistajalleen rahanarvoinen. Se on osattava kaataa oikeasta kohdasta ja kolhimatta. Työssä tarvitaan siis tarkkuutta, keskittymiskykyä ja kärsivällisyyttä. Onneksi pelisilmä paranee työtä tekemällä.

Metsäkoneenkuljettaja työskentelee yksin. Tämä on mieluista 19-vuotiaalle Simon Hassanille, joka opiskelee alaa nyt kolmatta vuotta.

– Tässä on sopivasti haasteita eikä kukaan ole vieressä neuvomassa, vaan saa itse tehdä työssä tarvittavat päätökset.

Hassan ihaili jo pienenä raskaita koneita. Mielessä oli auto- tai logistiikka-ala, mutta metsäkoneet nähtyään hän oli myyty.

– Olen oikealla alalla! Koulutuksessa ajamme C-ajokortin, joten voi täältä työllistyä myös kuorma-autonkuljettajaksi tai maarakennukseen kaivinkoneenkuljettajaksi.

 

Simon Hassan kehuu olevansa omalla alallaan.

Koulutus on jälleen Sampon omissa käsissä

Aiemmin Sampon metsäkoneenkuljettajan koulutus oli virallisesti Tampereen seudun ammattiopisto Tredun järjestämää, mutta on vuoden 2018 alusta siirtynyt Sampon omiin käsiin. Käytännössä ei Majanderin mukaan ole tapahtunut suuria muutoksia. Maakunnan metsissä paiskitaan edelleen töitä kolmella harvesterilla ja kuudella ajokoneella.

– Aiemminkin koulutus hoidettiin omalla henkilöstöllä ja omilla laitteilla. Suurin muutos on, että valtionosuusrahoitus tulee nyt suoraan meille. Lisäksi opiskelijahallinto ja koulutuksen markkinointi helpottuivat, kun toimimme omissa nimissämme.

Työtä on tarjolla

Ruokolahtelainen Ruokopuu Oy työllistää parikymmentä metsäalan ammattilaista. Yrittäjä, toimitusjohtaja Asko Löppönen kertoo, että yrityksen koko kalusto on täystyöllistettyä, ja pulaa on tekijöistä.

– Haasteena on, että työmäärät ovat nousseet huippuunsa, emmekä ehdi kouluttamaan uutta tulijaa. Siksi odotan jämptiyttä ja tarkkuutta sekä halua oppia, omaksua ja ottaa vastaan ohjeita. Vasta useiden ja useiden toistojen jälkeen tulee ammattilaiseksi.

Keväällä valmistuva Hassan aloittaa työssäoppimisjakson loppuvuodesta ja toivoo sen myötä löytävänsä työpaikan.

– Kun pääsee näyttämään, että on hyvä tyyppi ja tekee työnsä hyvin, on varmaan helpompi saada työpaikkakin. Eikä yrittäjyyskään ole mahdoton ajatus, siinäkin tarvitaan pelisilmää.

Ala sopii myös naisille

Metsäkoneenkuljettajaopiskelijoita Sampossa on tällä hetkellä runsaat 40, mukana myös muutama nainen. Vaikka naisilla fyysiset ominaisuudet ovat erilaiset kuin miehillä, ala soveltuu Majanderin mielestä myös naisille.

– He ovat monesti tunnollisempia, mikä auttaa ongelman ratkaisussa ja työn tarkkuudessa.

Faktaa

MOTO – Osaamisen väyliä metsäalalle -hanke

  • tavoitteena
    • metsäalan yrittäjän, oppilaitoksen ja opiskelijan välistä yhteistyön parantaminen
    • metsä- ja metsäkonealalta valmistuvien opiskelijoiden työllistymisen ja yritysten tarpeisiin kohdistuvan työvoiman saannin edistäminen
    • metsä- ja metsäkonealan koulutuksen vetovoimaisuuden lisääminen
  • toimii Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson alueella 31.8.2020 asti
  • ESR:n rahoittama

Haku metsäkoneenkuljettajan koulutukseen

 

Ulla Lieri
viestintäkoordinaattori
Saimaan ammattiopisto Sampo

Uusimmat kategoriassa Talous ja työelämä

Siirry Ylös