Näkökulma: Etsivä löytää – mutta auttaakin saa

Kategoria: Matkailu ja palveluliiketoiminta Kirjoittaja:

Näkökulma | Vaikka tuote tai palvelu olisi hyvä, asiakas ei sitä osta, jos ei sitä löydä. Kesäkauden turhat ajelut havahduttivat, kuinka paljon olisi tehtävää niin fyysisten kuin sähköistenkin opasteiden ajantasaistamisessa, lehtori Anu Nuutinen kirjoittaa.

Kuvituskuva: Anu Nuutinen

Tien vieressä ruskeapohjainen kyltti houkuttelee kääntymään päätieltä ja nimen perusteella kyseessä on oikein vuori. Onhan tässä kerrankin sen verran aikaa, että voisi käydä tutustumassa entuudestaan tuntemattomaan nähtävyyteen.

Mutta kuinka ollakaan, päätien varressa ollut opaste olikin ainoa. Ei siis lisävinkkejä, vaikka hiekkatie haarautuu. Valitsen sen, jonka päättelen suuremmaksi. Kun risteytyksiä tulee lisää, luovutan. Montako vaihtoehtoista reittiä tulisikaan ajettavaksi ennen kuin paikka löytyisi?

Tämän etsintäreissun tein Kymenlaaksossa, mutta näitä pettymykseen johtaneita vierailuyrityksiä oli kesän aikana myös Etelä-Karjalassa.

Osa kohteista totta kai löytyy, kun kyltitykset ovat kunnossa, mutta sisäänpääsy voi silti jäädä haaveeksi.  Keskiviikon päiväajan luulisi olevan hyvä aika matkailijan vierailla, mutta missään ei ole ketään. Ovet ovat lukossa eikä näkyvillä ole lappua, joka kertoisi lisätietoja. Siis takaisin autoon ja pois.

On kahvitauon paikka. Kaunis sininen talo hyvällä paikalla lupaa nimestä päätellen myös majoitusta. ”Ei siellä enää pariin vuoteen ole ollut toimintaa”, kertoo taajamassa vastaan tullut paikallinen. Siis takaisin autoon ja pois.

Sähköinen nykyaika voi paikata fyysisten kylttien puutetta, mutta sekin edellyttää toimenpiteitä. Yllättävän moni Kaakkois-Suomen matkailuyritys jättää hyödyntämättä Google Mapsin tarjoamat mahdollisuudet tulla näkyväksi. Googlen vallasta voi olla mielipiteitä, mutta potentiaalisen asiakkaan toimintatapoja ei kannata jättää huomiotta.

Mitä tehdään, jos halutaan tietoa? Aivan, googlaaminen käy verbistä. Hakusanan syöttämällä saa linkkilistan, mutta esimerkiksi yrityksen kohdalla näkyviin tulevat myös perustiedot: osoite, puhelinnumero ja nettisivuosoite.  Yritys lisää uskottavuuttaan potentiaalisen asiakkaan mielessä, jos ajantasaisia tietoja on tarjolla. Vähintäänkin aukioloajat tulisi kertoa.

Googlen kuvausauto on ahkera ja tarjoaa kuvia pientenkin teiden varsilta, mutta kumpi on asiakkaan kannalta houkuttelevampi: tien varresta otettu kuva, jossa näkyy ehkä julkisivua vai sopivalla säällä otettu, itse valittu ja ladattu kuva?  Risteilyitä tarjoavalla yrityksellä ei ollut nimensä yhteydessä edes sitä kuvausauton ottamaa kuvaa. Kun yritystietoihin lisättiin kaunis kuva, se keräsi kesäkaudella 6500 näyttöä.

Saimaan alue on täynnä kiinnostavia kohteita. Vaikka riittävästi etsivä voi löytää, voitaisiinko säästää vierailijan aikaa ja kertoa mahdollisuuksistamme? Jos omat taidot eivät sähköiseen maailmaan riitä, apua löytyy varmasti.

Anu Nuutinen
Lehtori
Saimaan ammattikorkeakoulu

Uusimmat kategoriassa Matkailu ja palveluliiketoiminta

Siirry Ylös