Näkökulma: Se monikasvoinen deadline – ajatuksia ajanhallinnasta

Kategoria: Terveys ja hyvinvointi Kirjoittaja:

Näkökulma | Mitä tehdä, kun opiskelija palauttaa kurssisuorituksen myöhässä? Saimaan ammattikorkeakoulun lehtori Olesia Kullberg pohtii palautuspäiviä.

Kuva: Olesia Kullberg

Seitsemän vuotta sitten kylmänä marraskuun yönä lähdimme ajamaan Turkua kohti. Kymmeneltä Turun yliopistossa oli alkamassa valintakoetilaisuus täydennyskoulutukseen maahanmuuttajataustaisille opettajille.

Tulimme hyvissä ajoin paikalle, melkein pari tuntia ennen tilaisuuden alkua. Yksi osallistuja ilmestyi kymmenen minuuttia myöhässä eikä voinut osallistua valintakokeeseen. Hänelle sanottiin, että myöhästymisiä ei hyväksytä. Seuraava vastaava koulutus oli tulossa vasta vuoden päästä. Silloin ymmärsin: deadline on deadline, siitä pidetään kiinni tiukasti.

Tänä keväänä ilmoitin tyttäreni rengastrapetsin kisoihin. Kisaan valmistautumisessa oli useampi deadline: ilmoittautuminen, pakollisten liikkeiden lomakkeen palautuspäivämäärä, musiikin palautuspäivämäärä.

Säännöissä kuitenkin luki, että lomakkeen ja musiikin myöhäisestä palautuksesta urheilijan suorituksesta vähennetään yksi piste per päivä. Jos urheilija myöhästyy vähemmän kuin 60 sekunnilla esiintymisvuorosta, hänen suorituksestaan vähennetään myös yksi piste. Eli myöhästymiset ovat mahdollisia, eikä deadline olekaan niin tarkka.

Nykyään melko usein ilmoittautumiset ja hakemukset tehdään sähköisellä lomakkeella. Silloin deadline on aika selkeä: ilmoittautumislinkkiä ei enää voi avata viimeisen ilmoittautumis- tai hakupäivän jälkeen. Toisaalta joskus avataan jälki-ilmoittautumisia. Joskus taas ilmoittautuminen päättyy jo ennen ilmoitettua päivää, esimerkiksi kun kaikki paikat ovat täytetty.

Näistä esimerkeistä näkyy, että deadline ei olekaan aina tarkka ja selkeä käsite. Sen monikasvoisuus riippuu tilanteista ja ympäristöistä. Opettajana määrittelen itse viimeiset palautus- ja suorituspäivät tehtäville. Myöhästyneitä palautuksia tulee aina, ja olen miettinyt todella paljon, mitä teen: otanko niitä vastaan, hylkäänkö, vähennänkö pisteitä arvosanasta?

Miksi ylipäätänsä pitää määritellä palautuspäiviä? Olisiko helpompi vain opettaa kaikki non stop -muotoisena: opiskelija voisi itse rakentaa oman aikataulunsa ja suorittaa kurssin sen mukaan.

Näen deadlinessa monta hyvää puolta. Ensinnäkin se takaa oikeudenmukaisen opiskelun kaikille kurssin osallistujille, kun kaikilla on saman verran aikaa suorittaa tehtävät. Sen lisäksi se antaa opettajalle mahdollisuuden suunnitella työnsä tasaisemmaksi niin, että hän ehtii antaa laadukasta ja henkilökohtaista palautetta ajoissa. Mutta ehkä kaikkein tärkein puoli on se, että se opettaa opiskelijoita suunnittelemaan omaa ajankäyttöään.

Ottaen huomioon kaikki yllämainitut asiat palaan kysymykseeni: mitä on parasta tehdä, kun opiskelija palauttaa tehtävän viimeisen palautuspäivän jälkeen? Vaihtoehtoja on oikeastaan vain kaksi: antaa olla tai rangaista. Rangaistukset opetuksessa voisivat olla esimerkiksi kurssilta hylkääminen tai arvosanan pisteiden vähennys. Onko kumpikaan näistä vaihtoehtoista järkevä? Ensimmäinen vaikuttaa opiskelijan opiskeluaikaan ja myös koulun rahoitukseen, sillä ammattikorkeakoulu saa rahoitusta suoritettujen opintopisteiden perusteella. Toinen sekoittaa kaksi asiaa: osaamisen ja ajan suunnittelun.

Ammattikorkeakoulu on monille viimeinen askel ennen ”aikuisten” elämää eli työelämää, joka on täynnä tehtäviä, palautuspäiviä ja kalenterimerkintöjä. Kiireiseen elämään täytyy valmistautua ja oppia, mutta ei voi kuitenkaan odottaa, että opiskelija olisi heti valmis siihen. Sen takia päätin omassa opetuksessani opettaa opiskelijoita käyttämään aikaa oikein: puhun ajanhallinnasta, selitän sen tärkeyden, kerron että minun kurssini deadline tarkoittaa sitä, että tehtävän pitää olla palautettu siihen mennessä.

Kurssin aikana hyväksyn kuitenkin myöhästymisiä. En rankaise, mutta pyydän selityksen. Kurssin viimeinen deadline on kuitenkin oikea: siihen mennessä viimeisen tehtävän pitää olla palautettuna ja toista mahdollisuutta ei tule. Mitä sanoisin? So far so good – toistaiseksi tämä on toiminut erinomaisesti. Joka kerta kun näen, että kurssin lopussa kaikki opiskelijat ovat palauttaneet viimeisen tehtävän ajoissa, tiedän: tässä onnistuimme, deadlinen käsite on meille tuttu!

Olesia Kullberg
Lehtori
Saimaan ammattikorkeakoulu

Uusimmat kategoriassa Terveys ja hyvinvointi

Siirry Ylös