Osaatko Zoomata?

Kategoria: Taide ja teknologia Kirjoittaja:

Näkökulma | 5 hyvää syytä ylläpitää omat digitaidot

Kuva: Olesia Kullberg

“Kokeilin ensimmäistä kertaa, ja hyvin meni”, ”Yllätyin kuinka toimiva työkalu se on,”, ”Ihan kuin olisi tavallinen keskustelu kasvokkain,” – tämäntyyppisiä kommentteja kuulin kollegoilta viime kuukauden aikana, kun monet joutuivat kokeilemaan itselle uusia työkaluja etäopiskelun järjestämisessä. Pandemia tulee ja menee, ja ensi syksynä olemme ihan varmasti opettamassa kukin omalla tutulla tavalla. Digitaidot ovat kuitenkin investointi, joka jokaisen opettajan kannattaa tehdä koko uran aikana, ja tässä olisi ainakin viisi hyvää syytä siihen.

Digitaidot ovat kuitenkin investointi, joka jokaisen opettajan kannattaa tehdä koko uran aikana, ja tässä olisi ainakin viisi hyvää syytä siihen.

1. Se on helppoa
Perustyökalut, joita tarvitaan opetuksessa, kehitetään koko ajan, sen tuloksena opettajat saavat nauttia käyttäjäystävällisistä ympäristöistä ja ratkaisuista. Perusasiat ovat helppoja ja niillä pärjää aika hyvin. Ei siis todellakaan tarvitse olla nörtti tai nero pystyäkseen järjestämään opetusta digitalisia työkaluja käyttäen. Monien työkalujen kanssa voi toimia samalla periaatteella kuin kodinkoneiden kanssa: ensin kokeilen miten toimii, ja vasta sen jälkeen katson ohjekirjan, jos edes tarvitsen sitä. Hyvänä esimerkkinä voi olla Zoom, jonka pitää vaan ottaa käyttöön ja se kyllä toimii!

2. Se kuuluu työelämään
Ammattikorkeakouluissa pyritään antamaan opetusta, joka on mahdollisimman lähellä opiskelijoiden tulevaa työelämää. Etätyöskentely, etäkokoukset, tiimin etätyöskentely, videoesitykset – nämä ovat nykyisen työelämän työmuodot, muiden lisäksi. Nämä taidot voi oppia tietysti työelämässä, mutta miksi ei voisi aloittaa jo koulussa? Usein sanotaan, että nykyiset nuoret ovat diginatiiveja. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että heillä on työelämän tarvittavat digitaidot, niiden opiskelu kuuluisi olla koulussa.

3. Se kuuluu myös opettajan työelämään ja perustaitoihin
Vuonna 2004 valmistuin Tseljabinskin valtiolliselta yliopistolta. Minun opiskeluaikana ei tarvinnut käyttää Internettiä; monilla opiskelijoilla ei ollut omaa tietokonetta käytössä; yliopiston Internet huone oli koko rakennuksen hienoin tila: se oli erittäin puhdas, melkein steriili ja todella hiljainen. Miestä tuli ihan hyviä ammattilaisia, ilman nettiäkin. Mutta enää ei voi ajatella niin: jos minä tähän asti olen parjannut ilman digitaitoja, niin parjaan jatkossakin. Opettajan arkeen ja myös työkuvaan kuuluu omaan ammattitaitoon ylläpitäminen ja kehittäminen, ja opettajan ammattitaitoon kuuluvat perus digitaidot. Se on vaan näin, sitä ei voi enää kiertää.

3. Se toimii!
Kehitys tarkoittaa muutosta parempaan suuntaan. Joskus piti pestä pyykit käsiin, nyt sitä tehdään pesukoneella. Opetukseen liittyvät digitaaliset työkalut tarkoittavat myös muutosta parempaan suuntaan: osittain ne helpottavat, osittain auttavat, ja osittain tarjoavat ihan uusia ratkaisuja. Esimerkiksi, kielten opiskelu verkossa on aina herättänyt huolta – miten voi oppia puhumaan verkossa? Zoom:n pieniryhmän toiminnan avulla opiskelijat pystyvät puhumaan ryhmissä niin, että he kuulevat vaan heidän ryhmänsä jäseniä, ja pystyvät keskittymän keskusteluun paljon paremmin kuin luokassa, jossa he kuulevat paljon muitakin ääniä. Fiksuja ratkaisuja on paljon, ja ne ovat toimivia.

5. You never know…
Tämän kevään tilanne on vaatinut monilta opettajilta uusien työkalujen oppimista ja uusien ratkaisujen etsimistä todella lyhyessä ajassa. Tutkijoiden mukaan tämä tilanne tulee uusimaan: uusia viruksia on tulossa, ja kukaan ei voi varmasti sanoa mitään. Tämä kevät näytti myös sen, että opetusalalta odotetaan joustavuutta ja sopeutumista: opetusta voi järjestää etänä. Meidän pitää olla valmiina, meidän pitää osata opettaa käyttäen erilaisia työkaluja ja erilasissa ympäristöissä. Jos otamme sen tavoitteeksi ja teemme näin aina, niin meidän opiskelijammekin osaavat toimia eri oppimistilanteissa oikein. Se on kaikkien etu.

”Digi” sana herättää monta eri tunteita – se on jotain mitä jatkuvasti kehittyy, mitä pitää oppia, mitä vaatii aikaa. Se on toisaalta myös jotain, mitä tänä keväänä on pelastanut kaikkien opettajien työpaikkoja – saamme tehdä meidän työtämme edelleen ja saamme siitä palkkaa, ja kesällä pääsemme ansaitulle lomalle. Joten eikö se voisi vaan olla itsestään selvä asia, että digitaitojen ylläpito kuuluu jokaiseen ammattilaiseen toimintakuvaan, ja jokainen on vastuussa siitä.

 

Olesia Kullberg
Lehtori
LAB-ammattikorkeakoulu

Uusimmat kategoriassa Taide ja teknologia

Siirry Ylös