Robotit valtasivat Skinnarilan kampuksen

Kategoria: Taide ja teknologia Kirjoittaja:

Pinnalla | Skinnarilan kampuksella toukokuussa 2019 järjestettyyn valtakunnalliseen Innokas-robotiikkaturnaus saapui 700 peruskouluikäistä kisailijaa sekä 1300 vierasta. Ilo ja innostus oli silmin havaittavaa. Eteläisimmät vieraat tulivat Tartosta ja pohjoisimmat Rovaniemeltä asti.

Emerald-joukkueen Minni ja Mikki -robotit esiintymisasuissaan. Kuva: Leena Ikonen, LUT

Toukokuisena maanantaina alkoivat Skinnarilan kampuksen käytävät täyttyä iloisesta puheensorinasta ja energisistä askeleista, kun kisailijat hiljalleen saapuivat paikalle tutustumaan kisapaikkoihin.

Koska robotiikassa valaistuksella on suuri merkitys sensoreiden toimintaan, omia robotteja oli pakko hienosäätää ennen seuraavien päivien kisailuja. Tärkeintä tälle päivälle oli kuitenkin tutustua paikkoihin ja tavata muita kisailijoita. Vaikka kyseessä onkin kisat, pääpaino ei ole kilpailemisessa vaan tiedon jakamisessa ja uusien ystävien löytämisessä.

Tiistaina moni kampuksen henkilökunnasta hieraisi silmiään saapuessaan aamusta töihin, kun LUT-yliopiston pääaula oli täynnä nuorta väkeä: osa ajeli yksipyöräisellä ja osa tanssahteli esiintymisasuissaan valmistautuessaan omiin esityksiinsä. Pääaulan etuosan olivatkin vallanneet tanssi ja teatterisarjan kisailijat. Tämä erityisesti tyttöjen suosima kisalaji korostaa robottiohjelmoinnin lisäksi taiteellisuutta: robotit ja nuoret yhdessä esittävät taiteellisen kokonaisuuden. Robottien pitää liikkua koreografian mukaisesti ja ne pitää myös asustaa esitykseen sopivasti.

Yksi Freestyle-sarjan töistä esittelyssä. Kuva: Leena Ikonen, LUT

Jatkettaessa pääaulaa eteenpäin tuli vastaan kisalaji pelastus. Pelastuksessa robotti ohjelmoidaan seuraamaan sensoreiden avulla tiettyä reittiä samalla tavalla kuin sotatantereilla robottien on pystyttävä seuraamaan turvallista reittiä.  Reitillä on korokkeita sekä käännöksiä. Tarkoituksena on päästä pelastusalueelle mahdollisimman virheettömästi. Allekirjoittanut osui paikalle, kun lähialueen koulun joukkue teki virheettömän ja todella nopean suorituksen ollen sarjansa ylivertainen voittaja.

Saimaan ammattikorkeakoulun tiloissa järjestettiin Xsumo, Freestyle sekä uutena lajina pelinkehitys. Xsumossa robottien on kulkureittiä seuraamalla päästävä annetussa ajassa Xsumo-areenalle, jossa kisaillaan robottien välinen sumo-ottelu. Voittaja on joukkue, jonka robotti saa työnnettyä toisen pois areenalta.

Freestylessa teemana oli tänä vuonna kestävä kehitys kampuksen ja kaupungin ideologian mukaisesti. Uutena lajina turnauksessa nähtiin pelinkehitys, johon oppilaat osallistuvat Unity-, GDevelop- ja Scratch-ohjelmilla tehdyillä tietokonepeleillä. Laji sisältää pelin grafiikan, äänien, käyttöliittymän, toimivuuden ja pelillisten elementtien suunnittelun. Freestylen sekä erityisesti pelinkehityksen töitä yleisöllä oli mahdollisuus testata sekä kysellä joukkueelta lisätietoja.

Näytöslajeina paikalla oli Vex IQ sekä First Lego League (FLL Suomi). Molemmat ovat maailmanlaajuisesti toimivia kilpailukonsepteja, joissa tehtävät vaihtuvat vuosittain. Näissä lajeissa joukkueet joutuvat joko ostamaan kilpailumateriaalit vuosittain tai maksamaan ilmoittautumismaksun. Kilpailulajeina ne ovat maailmalla suosittuja ja tietyissä maissa esimerkiksi VEX IQ:n parissa käytetään monta tuntia päivässä kouluaikana. Tämähän on jo ammattimaista toimintaa, eikä vapaa-ajalla tapahtuvaa nuorten omaehtoista harrastamista.

Saimaan ammattikorkeakoulun terapianorppa Nestori silitettävänä. Saima oli tässä vaiheessa päiväunilla eli latautumassa. Kuva: Leena Ikonen, LUT

Vierailijoille ja kisailijoille järjestettiin myös oheistoimintaa päivien aikana. Oheistoiminnassa esiteltiin robotiikan, automaation sekä ohjelmoinnin muita näkökulmia. Nuoret saivat tutustua mm. VR-teknologiaan, ammattikorkeakoulun automaatiolaboratorion mahdollisuuksiin sekä sosiaali- ja terveysalalla käytettäviin terapiarobotteihin Saimaan ja Nestoriin. Erityisen suosittuja nuorten keskuudessa olivat Microsoftin Minecraft-ohjelmointikoulutus, matemaattinen pakohuone sekä Trailblazerin esports-tila.

Tapahtuman tunnelmaa kuvannee hyvin rappusissa kuultu noin 3-luokkalaisen tytön lausahdus ystävilleen: ”Tää on .. tää on kyll … tää on kyll tubettajan unelmaelämää!”.

Päivi Porras
Yliopettaja
Saimaan ammattikorkeakoulu

Uusimmat kategoriassa Taide ja teknologia

Siirry Ylös