Saimaan alueen yritykset rakentavat menestystuotteita matkailun trendeistä

Kategoria: Matkailu ja palveluliiketoiminta Kirjoittaja:

Pinnalla | Matkailijoiden kiinnostus paikallisuuteen lisää ruokamatkailun kysyntää. Saimaan alueen matkailuyrityksiä palkittiin innovatiivisistä ruokatuotteista.

Saimaan ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat lossimatkalla Puumalan Niinisaareen. Kuva: Ilkka Lehtola

Suomen matkailu kasvaa noin neljän prosentin vuosivauhtia, ja näkymät tuleville vuosille ovat poikkeuksellisen myönteiset. Maailmalla kaivataan juuri nyt sitä, mitä Suomi voi tarjota: puhtautta ja aitoutta. Suomalainen maaseutu näyttäytyy globaaleilla markkinoilla raikkaana ja yksilöllisenä valintana. Pienempiä ja vähemmän tunnettuja matkakohteita kohtaan tunnetaan yhä suurempaa kiinnostusta.

Myös kotimaanmatkailu kasvaa ja nuoret valitsevat kotimaan matkakohteen yhä useammin. Syinä ovat kiinnostus paikallisuuteen ja ilmastonmuutoksen aiheuttama huoli – matkustamista kauas halutaan välttää. Matkakohteiden valintaan vaikuttavat merkittävästi paikallinen ruoka ja juomat sekä niihin liittyvät elämykset. On tutkittu, että ruoka vaikuttaa matkakohteen valintaan noin kuudella kymmenestä matkailijasta. Paikallinen ruoka kiinnostaa erityisesti alle 35-vuotiaita naisia.

Suomessa osataan korostaa ja hyödyntää ruoan paikallisia perinteitä. Kun paikalliseen ruokaan lisätään suomalaisen elämäntavan ja kulttuurin kokeminen, ollaan living like local -trendin ytimessä. Paikallisuuden ja aitouden korostaminen tuo yritykselle edellytykset erottua kilpailijoistaan ja menestyä.

Saimaan ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat tutustuivat ruokamatkailutuotteisiin

Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijaryhmä osallistui kansainväliseen Nordplus-rahoitteiseen projektiin, jonka tavoitteena oli kehittää maaseudun yritystoimintaa.

Suomalaisista ja kansainvälistä opiskelijoista koostunut ryhmä tutustui Puumalassa toimiviin matkailualan yrityksiin Okkolan lomamökkeihin ja ravintola Niinpuuhun sekä Sahanlahden matkailukeskukseen ja siellä ravintola Koskivahtiin. Opintomatkan antia esiteltiin hankkeen Kaunasissa syksyllä 2019 järjestetyllä intensiiviviikolla.

Okkolan lomamökit ja ravintola Niinipuu sijaitsevat Puumalassa, Niinisaaressa. Ravintola Niinipuussa paikallisuus tulee esille tuoreissa, lähellä tuotetuissa raaka-aineissa. Osa tuotteista, kuten marjat ja sienet, kerätään lähimetsästä, perunat omasta maasta sekä yrtit pihamaan kasvihuoneesta. Paikallista omavaraisuutta täydentävät puumalalainen lohentuottaja ja kalastaja. Läheiseltä marjaviinitilalta saadaan puolikuivaa omenasiideriä. Lounaspöydässä tarjoillaan itse leivottua tummaa saaristolaisleipää sekä perunalepuskoja.

Ruokaan perustuva matkailutuote on Okkolan tilalla järjestettävä emännän piirakkapaja. Asiakkaat pääsevät hirsiseen 1800-luvun tupaan leipomaan ohjatusti piirakoita sekä kuulemaan tarinoita paikan historiasta, kulttuurista ja perinteistä. Emännän piirakkapaja palkittiin Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailussa vuoden merkittävänä ruokamatkailutekona 2019.

Matkailukeskus Sahanlahti on majoitus- ja ravitsemispalveluja tarjoava palveluyritys. Ravintola Koskivahti toimii kartanomaisessa päärakennuksessa Saimaan rannalla. Paikalliset ja lähialueen yrittäjät muodostavat tiiviin tuotantorenkaan, josta raaka-aineet ja valmiit tuotteet päätyvät Sahanlahteen.

Yritys on yksi Saimaa Gastronomy  -kohteista, joissa arvostetaan paikallisia raaka-aineita ja pientuottajien tuotteita. Menut rakentuvat kausituotteista ja tarjonta vaihtuu vuodenaikojen mukaan. Saimaa Gastronomy -verkoston teemaviikonloput voittivat Suomen paras ruokamatkailutuote 2019 -palkinnon valtakunnallisessa ruokamatkailukilpailussa.

Ravintola Niinipuun ja Sahanlahden yrittäjät ovat osoittaneet kykynsä haistaa trendejä ja luoda niistä yritykselle vetovoimaisia ja menestyviä ruokatuotteita. Tällaisia menestystarinoita Saimaan alueen matkailu kaipaakin.

Ilkka Lehtola
Lehtori
Saimaan ammattikorkeakoulu

Uusimmat kategoriassa Matkailu ja palveluliiketoiminta

Siirry Ylös