Sitä saat mitä mittaat – parempaa tulosta pelillistämällä

Kategoria: Talous ja työelämä Kirjoittaja:

Saimaan ammattikorkeakoulu on ollut mukana monissa TEKES:n (nykyisin Business Finland) tutkimus, kehitys ja innovaatiohankkeissa. Kirjoittaja on toiminut projektipäällikkönä ja tutkijana mm. Peluri ja Digikaappaus – hankkeissa, minkä lisäksi toimin tiimivalmentajana Saimaan amk:lla markkinointia tiimiyrittäjinä opiskeleville nuorille.  Tässä artikkelissa esitellään yksi pelillistämiskokeilu, josta syntyi pysyvä toimintatapa tiimiyrittäjinä opiskelevien käyttöön.

Kirjapiste GO

Kirjapiste GO kehitettiin alun perin yhdessä kirjoittajan ja TKI –hankkeissa toimivien tutkimusassistenttien kesken. Taustalla oli havainto, että kirjojen lukeminen ja esseiden kirjoittaminen koettiin tiimiyrittäjien opinnoissa haastavimmaksi elementiksi, jota helposti lykättiin samalla kun asiakasprojektit, treenit ja innovointitoimeksiantoihin osallistuminen eteni hyvin. Tilanne vaati ryhtiliikettä.

Ryhtiliike toteutettiin niin, että kirjoittaja otti käyttöön Markkinointiosuuskunta Askeleen kanssa alusta alkaen varsin kurinalaisen lähestymistavan kirjojen lukemiseen ja kirjaesseiden kirjoittamiseen. Kirjatreenejä alettiin pitää säännöllisesti noin 2 kertaa kuukaudessa ja kirjatreeneihin sai osallistua ainoastaan silloin kun kirjaessee oli palautettu ennen kirjatreenejä. Esseetä oli mahdollisuus päivittää treenin jälkeen.

Ryhtiliikkeestä viestittiin kaikille markkinointiosuuskunnille ja samalla lanseerattiin muutoksen tueksi rakennettu Kirjapiste GO.  Toiveissa oli, että tällä muutoksella on vaikutusta noin 20 % opiskelijoista, mikä on yleisesti kirjallisuudesta vastaan tullut osuus. Oli erityisen ilahduttavaa huomata, että edellä kuvatut muutokset vaikuttivat yli puoleen tiimiyrittäjistä. Kirjapiste GO:ta on myös kehitetty edelleen mm. ulkoasun ja pelin sisäisten laatupisteiden osalta. Tiimiyrittäjät halusivat peliin mukaan laatupisteet, eli jokaisesta vitosen arvoisesti kirjaesseestä tulee näkyville sydän. Tällä haluttiin hillitä määrän tavoittelua laadun kustannuksella.

Vinkkejä pelillistämiseen

  1. Totuta ihmiset siihen, että ”statsit on taululla”

Kun tehtävien eteneminen on kaikkien näkyvillä, tämä parantaa ryhmäkuria ja vähentää alisuoriutumista. Yllättävän suurelle osalla tiimiyrittäjiä tämä on myös toiminut inspiraation lähteenä ja kilpailuvietin herättäjänä. Vastarinta tulosten julkisuuteen menee äkkiä ohi.

  1. Tarjoa ”reaaliaikaista” palautetta

Pelillisyys edellyttää, että pelaaja saa koko ajan palautetta etenemisestään ja pärjäämisestään. Kirjapiste GO:ssa tämä tarkoittaa sitä, että valmentaja merkitsee kirjapisteet (ja mahdollisen sydämen eli vitosen) näkyville heti kun on arvioinut kirjaesseen. Palaute on myös keskeinen sisäistä motivaatiota rakentava elementti.

  1. Ulkoisten motivaattoreiden käytössä tulee käyttää harkintaa

Palkitseminen on aina kaksiteräinen miekka, sillä se on ulkoinen motivaattori. Ulkoiset motivaattorit voivat toimia lyhytaikaisesti, mutta kestävää motivaatiota ei niiden varaan rakennu. Mikäli käytät palkintoja niin tee se ennemmin tyyliin ”nyt kun…” eli jälkikäteen ja yllättäen. Yleinen palkitsemistapa ”jos, niin…” ei tutkimusten perusteella oikein toimi silloin, kun ihmisillä on jo perustarpeet saavutettuna.

  1. Mieti miten saat käyttäjän / asiakkaan palaamaan?

Asiakaspito ja uusien asiakkaiden hankintahinta ovat tärkeitä mittareita silloin, kun yritys pyrkii kasvamaan. Suosittelen Eric Riesin kirjaa ”The Lean Startup”, jossa näitä asioita käsitellään laajemmin. Onnistuneella pelillistämisellä voi helpottaa sekä asiakaspitoa, että uusien asiakkaiden hankintaa.

Yhteenveto

Markkinointiosuuskunta Askeleen kanssa on toteutumassa 20.-21.4.2018 mökkipaja, jossa kehittämisen teemana on pelillisyys ja tiimiyrittäjäopintojen pelillistäminen. Pelillistämistä hyödynnetään siis jatkossakin samalla etsien kohteita missä siitä saadaan hyötyjä oppimisen tukemiseen ja missä ehkä ei. Tulevaisuudessa voidaan ehkä tuottaa joiltain osin digitaalisia ratkaisuja yhteistyössä digitradenomiksi opiskelevien kanssa.

Tiimivalmentaja ja tietotekniikan lehtori (TkT) Pasi Juvonen
Saimaan ammattikorkeakoulu

Kirjapiste GO:n kehittämässä mukana olleet tutkimusassistentit: Minna Latto, Kaisa Kemppinen, Heidi Leppänen, Helena Rauhala, Emma Valtonen ja Mari Varpenius.   

 

Uusimmat kategoriassa Talous ja työelämä

Siirry Ylös