Sujuvia siirtymiä työelämään nuorille ja aikuisille

Kategoria: Talous ja työelämä Kirjoittaja:

NASTA-hankkeessa osallistujat kokeilevat ja mahdollisesti löytävät itselleen soveltuvan alan, jolle hakeutua opiskelemaan. Saimaan ammattiopisto Sampossa toimiva hanke tarjoaa ohjausta kunkin tarpeiden mukaisesti opintoihin tai työelämään tähdäten. Osallistujille voidaan järjestää tutustumisia eri aloille ja tukea heitä oman osaamisensa ja mielenkiinnon kohteidensa tunnistamisessa.

Tällä hetkellä käynnissä on esimerkiksi UraJalostAmo+45 -ryhmä, joka auttaa yli 45-vuotiaita jäsentämään omia toiveitaan ja näkemään uusia mahdollisuuksia sekä kannustaa löytämään polkuja työhön tai opiskeluun. Ryhmään ilmoittautui monta uutta suuntaa etsivää aikuista, ja heidän kanssa työskentelee viikoittain ammattiopiston opettajia, opinto-ohjaajia, työvalmentaja sekä erityisopettaja.

AmmattiPajat – polkuja uusille aloille

NASTA järjestää myös AmmattiPajoja, joissa annetaan osallistujille tilaisuus tutustua alan työtehtäviin ja opintoihin. Pajat ovat muutaman päivän pituisia toiminnallisia kokonaisuuksia, joissa osallistujat katsomisen sijaan tekevät itse erilaisia alan töitä. Niiden tavoitteena on auttaa osallistujia tekemään päätöksiä esimerkiksi alalle hakeutumisen suhteen.

RaksaPaja alkoi huhtikuun alussa ammattiopistossa Lappeenrannassa kolmen alasta kiinnostuneen osallistujan vahvuudella. Osallistujat pääsivät heti työn touhuun rakentamaan pannunalusia.

– Pannunalunen ei ehkä vaikuta rakennusalan tyypillisimmältä työtehtävältä, mutta sen parissa työskennellessä pääsee tutustumaan moneen rakennustyömaallakin tyypilliseen työvaiheeseen, esimerkiksi sahaukseen sekä laatoitukseen, kertoo opettaja Kari Taurama.

Pari pannunalusta venyi hieman suunniteltua suuremmaksi, mutta tekniikat pysyivät samoina ja kookkaammankin työn toteutus onnistui taitavilta osallistujilta. Kuva: Ella Lehtonen.

 

Pajoille voi lähteä mukaan kuka tahansa alasta kiinnostunut. RaksaPajan osallistujista yksi on tutustumassa varteenotettavaan alavaihtoehtoon ja päättää pajalla syntyvän kokemuksen perusteella alan opintoihin hakeutumisesta.

Toisella pajalaisista on jo rakennusalan perustutkinnosta opintoja tehtynä. Hänen tarkoituksenaan on selvittää keskeneräisen tutkinnon loppuun suorittamista näytöt tekemällä.

Kolmas pajalle osallistuneista taas kokee, että hänen nykyisessä työssään on tapahtumassa muutoksia, ja uuden työn etsiminen on ajankohtaista. Rakennusala on yksi hänen mielenkiinnon kohteistaan ja tutustumismahdollisuuden tarjouduttua hän päätti lähteä mukaan pajalle, vaikka ensimmäisenä suunnitelmana onkin työllistyä hieman toisenlaisiin tehtäviin.

PuuPaja polkaistiin käyntiin maaliskuussa. Osallistujat valmistivat alan tuotteita neljän päivän ajan Imatralla opettaja Pasi Sokuran ohjauksessa. Pajoilla työskenneltiin puuntyöstökoneilla, ja osallistujat pääsivät tutustumaan myös digitekniikkaan 3D-tulostuksen ja laser-kaiverruskoneen käytön myötä.

Sokura pitää pajan toteutusta ohjaajan näkökulmasta onnistuneena, sillä pienryhmän kanssa ohjaus pysyi intensiivisenä eikä osallistujille tullut turhia odottelun hetkiä muiden työskennellessä. Pajalla oli uusien, alaan tutustuvien osallistujien lisäksi myös alalla jo olevia opiskelijoita, joille tarjoutui mahdollisuus kartuttaa osaamistaan ja kerrata taitojaan.

AmmattiPajat pystyvät pienryhmien ja toiminnallisten tehtävien ansiosta tarjoamaan kokemuksen alan opinnoista ja sen työtehtävistä alasta kiinnostuneille riippumatta heidän lähtötilanteestaan tai tavoitteistaan. Osallistuja voi olla esimerkiksi opiskelija, työtön, työssäkäyvä tai opiskeluja harkitseva. Puu- ja RaksaPajojen lisäksi AmmattiPajoja toimii myös auto-, muoti-, sosiaali- ja terveys- sekä kone- ja tuotantotekniikan aloilla.

Faktaa:

NASTA-hankkeen tavoitteena on tarjota nuorille ja aikuisille uudenlaisia polkuja opintoihin ja työelämään. Tavoitteena on myös parantaa valmiuksia osallistua ammatilliseen koulutukseen sekä kehittää osaamista, työelämävalmiuksia ja ammattitaitoa, jotka edistävät työllistymistä. Hanketta rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto ja Hämeen ELY-keskus. Se on kestoltaan kolmivuotinen ja päättyy helmikuussa 2020.

Kasvatustieteiden opiskelija, pedagoginen harjoittelija Ella Lehtonen
Saimaan ammattiopisto Sampo

 

 

Uusimmat kategoriassa Talous ja työelämä

Siirry Ylös